Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

Jämförelser och tillkortakommanden

Av Ewa - 2 maj 2011 20:37

"Man lär så länge man lever" heter det och det stämmer ju. Jag har lärt mig massor under mina 46 år och under de senaste 20 åren har mycket av det lärandet handlat om att tänka på andra sätt. Inom vissa områden har jag kommit långt och inom andra inte fullt så långt. När det gäller att sluta med att hela tiden jämföra mig med andra och där jag dessutom alltid kommer till korta, där har jag fortfarande mycket träning framför mig! Mitt självförtroende är det inget fel på numera och inte heller min självkänsla. Jämförelserna handlar alltid om att jag inte kan prestera lika mycket som alla andra verkar kunna prestera. Jag vill ha samma ork, samma psykiska styrka som alla andra verkar ha. Jag vill kunna säga att jag styrketränar 2 gånger i veckan och att jag har gjort det utan avbrott det senaste året. Jag vill kunna säga att jag har någon aktivitet precis varje dag, hela veckan utan att det resulterar i att jag ligger däckad i 2 veckor efteråt. Jag vill kunna säga att jag håller mig till LKHF utan avvikelser och att vågen och måttbandet aldrig visar annat än minus, minus, minus. Kalla fakta är att jag styrketränade 1 eller 2 gånger i februari efter 8 månaders uppehåll och sedan dess ingenting. Kalla fakta är att jag klarar av en aktivitet t.ex veckohandling varannan dag och då slipper jag bli däckad av utmattning. Kalla fakta är att så fort jag har kommit in ordentligt i LKHF-rutiner och tycker att det både går och känns toppen, så hoppar jag över skaklarna genom att äta godis. Det motsägelsefulla i allt det här är att jag väldigt sällan känner mig misslyckad; jag skäller sällan ut mig själv efter att missat SATS eller för att jag är sjukligt trött eller för att jag åter igen har ätit godis fast jag egentligen inte var sugen. Jag är medveten om att jag gör så gott jag kan, men det jag behöver lära mig är att jag gör så gott jag kan efter mina förutsättningar. Alla människor är unika. Alla människor har olika förutsättningar. Bara för att alla andra verkar har hur mycket ork eller självdisciplin som helst, så är det inte det samma som att jag är ynklig. Patetisk. Värdelös. Sorglig. De har andra förutsättningar än vad jag har. Svårare är det inte! Försök att komma ihåg det, Ewa!!

 

En annan sak som jag oxå hela tiden jämför mig gentemot andra med är vikten. Det är en helt annan historia och att lära sig tänka annorlunda när det gäller vikten, det är betydligt svårare pga. att vi hela tiden matas med att allt är bättre när man är smal.


Fridens.

 
 
Gröngöling

Gröngöling

3 maj 2011 08:22

Bra beskrivning av att inte orka det som är "normalt"! Och hur hårt man kan döma sig själv då. Det är nog jätteviktigt att bli medveten om ATT man dömer sig, det är en stor förutsättning för att kunna ändra på det. Det kan bli en slentrian att vara dum mot sig själv.
När du skriver det här, så blir du förhoppningsvis mer medveten om hur det faktiskt är (olika förutsättningar) och hur du tolkar det (som att du skulle vara mindre värd).
Lycka till Ewa med att komma ihåg varje gång att du är VÄLDIGT mycket värd!
Kram från en som också tränar på det <3

http://http:/grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

3 maj 2011 11:21

Vi peppar varandra!

 
Annie

Annie

3 maj 2011 16:51

Ewa. Du är BRA och precis som du säger INTE ynklig, patetisk, värdelös eller sorglig. Du gör efter bästa förmåga, precis som alla andra. Och precis som du säger har alla människor olika förutsättningar.
Precis som jag verkar du inte ha fått speciellt mycket hemifrån barndomshemmet och ÄNDÅ lyckats bygga upp den underbara människa du är med hjälp av egna funderingar och sunda värderingar som kommit från DEJ SJÄLV. Sträck på dej för det, tycker jag.

Jag har både varit smal och tjock. Det enda som är bättre med att vara smal är att det är lättare att köpa kläder.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

3 maj 2011 21:07

Tack, Annie - det värmde! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards