Direktlänk till inlägg 22 maj 2007

Tisdag: det har gått en månad och fem dagar......

Av Ewa - 22 maj 2007 13:19

.....sedan jag senast skrev. Skrivlusten har uteblivit, men nu är jag tillbaka!


Torsdagen den 26 april var jag ute och promenerade (som vanligt) när jag kände att det hade blivit trååååkigt och jag måste hitta på något annat och då var ju SATS givet! Sagt och gjort; nästa dag var jag på SATS  och det var första gången på 4,5 månad! Jag har aldrig haft ett så långt uppehåll sedan jag blev medlem för tre år sedan. Det blev en mjukstart, men det kändes så bra och det var så skönt! Sedan dess har jag lyckats komma iväg en gång i veckan, men just den här veckan ska jag, banne mig gå upp till två gånger!


För en vecka sedan hade jag äntligen ett möte med sjukgymnasten/dietisten som arbetar enligt 4M-metoden (mat, motion, motivation och medicin). Nästan katastrof! Personkemin kraschade från start och resten blev plågsamt. Hon är säkert erfaren och kanske duktig på det hon gör och hon har nog hjälpt många och det var det som låg henne i fatet för det kändes som om jag inte kunde tillföra något nytt. Hon hade hört allt redan; alla förklaringar, bortförklaringar och ursäkter.  Hon ställde en fråga, men jag hann knappt svara eftersom hon ändå visste vad jag skulle säga. Enligt henne är det största felet att jag inte äter lagad mat till lunch (te, mackor och frukt oftast), men egentligen kunde både frukosten och middagen bättras på ordentligt. Sallad, tomat och gurka är, enligt henne, inga grönsaker, så även om jag äter till middagen varje dag, så är det värdelöst. Det ska vara rotfrukter och fibrer som mättar! Det enda som var godkänt var min träning. Jag antar att det är småätandet som är ett av problemen för överviktiga, men inte för mig. Jag äter inte som tröst eller bara för att jag inte har något annat att göra. Faktiskt! Hon trodde mig inte. Jag fick rådet att hålla mig hemifrån och långt från kylskåpet så mycket som möjligt. DET ÄR INTE DET SOM ÄR MITT PROBLEM ville jag skrika. Jag hade några år när jag åt fel och kanske för mycket och inte tränade över huvud taget + biverkningar från mediciner och DET ÄR DET JAG BEHÖVER HJÄLP MED. I början av samtalet lade vi upp rimliga mål: jag vill gå ned dryga 20 kilo på två år. Det innebär ett kilo i månaden och det låter rimligt. Det innebär även 500 g på två veckor eller 250 g i veckan och låter MYCKET rimligt! Vi pratade i en timme och efteråt var det fullt i huvudet och jag kände mig som jag blivit överkörd av en ångvält. Jag fick en ny tid, men redan när jag kommit ut ur hennes rum, så visste jag att jag skulle lämna återbud. När jag kom hem, så tog jag en titt i min vikttabell och det var glada nyheter för den visade nämligen att jag hade gått ned 1.1 kg under den senaste fyra-veckors-perioden precis enligt "den rimliga målsättningen"! HA, tänkte jag, jag klarar mig själv, så det så!


När jag ätit Ciprlex 5 mg + Zoloft 100 mg i en månad, så var det välbekanta suget tillbaka. F-N OXÅ! Så fort jag hade identifierat suget, så tog jag bort Cipralex och äter nu Zoloft 200 mg vilket är precis det jag åt i november när jag beslöt att byta medicin.....Ironiskt värre!

 
 
Tina

Tina

22 maj 2007 15:36

Hej Ewa!
Tack för besöket i min blogg....Jag har läst lite här inne hos dig också....Jag har också ätit Cipralex och Zooloft. Jag har varit psykiskt sjuk i 7 år nu och är sjukpensionär. Nu äter jag Litsium, Cymbalta och Seroquel (vet inte om det heter samma i Sverige)Men sedan jag började med Litsium för 1 månad sedan, så mår jag jättebra och slipper dessa ständiga humörsvängningar jag hade förut. Tyvärr gör ju även Litsium att suget ökar och det är lättare att gå upp i vikt. Men jag har gett mig tusan på att jag ska fixa att gå ner i vikt i alla fall....
Lycka till Ewa
Kram Tina

http://home.aland.net/m04044

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Maj 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards