Inlägg publicerade under kategorin Kalenderinlägg 2010

Av Ewa - 6 december 2010 16:30

Min dag. Denna min dag har varit och är fortfarande en riktig skitdag. Som en våt filt av hopplöshet med hål där ångesten kan slippa igenom och hälsa på.


O-fridens.

Av Ewa - 5 december 2010 14:41

Min definition av kärlek. Ganska svårt att sätta ord på, men onekligen både intressantare och roligare att skriva om än om vad jag har ätit.....


Det finns olika sortes kärlek. Den kärlek jag känner för Pär är inte densamma som jag känner för Elin som inte är densamma som jag känner för marsvinen som inte är densamma som jag känner för böcker och språk.


Alla sorters kärlek har vissa saker gemensamt: det är en positiv känsla. Den ger mig glädje och livslust. Den gör mig generös och respektfull. Den gör mig beskyddande och försvarsberedd. Den lär mig att inte ta för givet utan att uppskatta.


Fridens.   



Av Ewa - 4 december 2010 15:35

Vad jag åt idag. Hm. Vem tusan är intresserad av vad jag har ätit idag? Inte ens jag är ju det! Jag måste i och för sig inte skriva om just det för vem kan tvinga mig att hålla mig till kalenderns föreslagna ämnen? Eller så kan jag se det som en möjlighet att skriva om det på ett sätt som gör det hela mer intressant, men hur? Detaljer? Nä. Beskriva miljöerna i vilka jag åt de olika måltiderna? Överkurs! Faktum är att jag ska beskriva det jag har ätit på precis det sätt som jag uppfattar allt som har med mat och att äta att göra nämligen som ett nödvändigt ont och det som är ett nödvändigt ont försöker jag klara av så fort som möjligt, så här kommer det som jag har ätit hittills idag för jag skriver inte om det jag kommer att äta senare.


Youghurt, juice, drickyoughurt och te.


Fridens.

Av Ewa - 3 december 2010 10:24

Mina föräldrar. Ett småknepigt ämne eftersom mina föräldrar inte avslöjade så mycket om sig själva eller uppmuntrade till frågor. Det var helt galet och jag fick ibland höjda ögonbryn när det visade sig hur lite jag visste om mina egna föräldrar.


Min mamma hette Gullan och var den yngsta i sin syskonskara. Hon föddes 1924 och dog 1997. Jag vet att hon inte var från Kiruna, kanske från Dalatrakten, men jag är inte säker. Pappa hette Viktor och var den äldsta i en skara på 4 bröder. Han föddes 1924 och dog 1999. Jag tror att han var från Kiruna där jag sedan föddes. Jag tror att mamma en gång berättade att hon träffade pappa när han låg på sjukhus och var dödligt generad över att hon skulle ge honom en spruta i rumpan. Sjukhusromantik.....


Pappa arbetade på LKAB som bokhållare vilket innebar att han arbetade med löner och ekonomi. Mamma arbetade som sköterska på lasarettet.


Pappa tyckte om att vara igång och inte ens värk eller sjukdom gjorde att han satt hemma i soffan. Han jagade älg en gång om året, fiskade, byggde stugan. När jag gick sista året på gymnasiet, så hade han äntligen möjlighet att skaffa sig en jakthund, en jämthund vid namn Ajja. Det hade funnits en hund innan jag kom till världen som hette Jack. Jag har inte en susning om vad mamma verkligen tyckte om att göra eftersom jag fick intrycket av att när hon inte arbetade, så var det hushållsarbetet som aldrig verkade ta slut. Jag undrar lite var min konstnärliga ådra kommer ifrån och mitt språköra? De här anlagen finns hos flera av mina syskon, men jag såg inget av det hos mamma eller pappa. Varför?


Några år efter att jag, som sista ungen ur boet, flyttat hemifrån, så sålde dem det hyreshus som jag bott i hela mitt liv (det var pappa som varit med och byggt huset med 6 lägenheter i början av 60-talet) och flyttade till stugan i Poikkijärvi, några mil utanför Kiruna. Där bodde de under sommarmånaderna och resten av året bodde de i en lägenhet på Teneriffa.


Fridens.



Av Ewa - 2 december 2010 11:34

Min första kärlek hette Manolito och var med i "High Chapparall". Han var vuxen med svart hår, ett brett leende och glimten i ögat. Själv var jag runt 4 år. För stor åldersskillnad för att det skulle fungera frånsett att han bodde i Hollywood då. Jag hade en mjuk tygdocka med plastansikte och tvärs över bröstet på denna docka hade någon, på min begäran, skrivit "Manolito" med bläckpenna. Åh, vad jag var kär.....


Fridens.

  

Av Ewa - 1 december 2010 18:12

Det här uppslaget snodde jag från Riesling som i sin tur snott det någon annan stans. 30 olika förslag till vad man kan skriva om i sin blog; 1 förslag per dag. Eftersom det här dök upp hos mig just den först december, så blir det en sorts kalender som räcker nästan resten av året.


Del 1 där jag presenterar mig själv

Anledningen till att det går att läsa om mig är att jag älskar att skriva. Jag har betydligt lättare att uttrycka mig i skrift där jag slipper bli avbruten av dumma argumentationer eller koncentrationsstörande frågor. Dessutom älskar jag det svenska språket och för min egen lilla kamp för att svenskan skall bevaras och skyddas från främst engelskans intrång. Jag blir mörkrädd när jag inser hur få det är som inser hur viktigt ens modersmål är och vilken makt man har när man kan uttrycka sig (både muntligt och skriftligt). Jag läser mycket och på senare år bojkottar jag engelska böcker.


Jag har hunnit samla på mig 45 stycken levnadsår varav den 35 första i det stora hela inte var så lajbans. Ju äldre jag blir och ju mer jag lär känna mig själv och ju bättre självförtroende jag får desto bättre mår jag. Fy, för att vara "ung" igen! (Ung inom citationstecken eftersom jag inte är säker på vad som räknas som ung eftersom jag inte tycker att 45 är någon ålder att tala om.)


Jag älskar djur och tolererar människan. Det finns några få tvåbeningar som har lyckats ta sig förbi tolerans-gränsen och som jag kan säga att jag faktiskt tycker om, till och med älskar.


LKHF är kosten som rockar fett (bokstavligt) och som får mig att må bra! Jag försöker sprida detta budskap bland alla fettskrämda som jag träffar på.


Jag är övertygad ateist och absolut inte medlem i svenska kyrkan. Jag tror på spöken/andar och kanske på änglar och jag försöker att stärka tron på mig själv; det är ett ständigt pågående arbete.


Ett annat ständigt pågående arbete är kampen mot ångest och depressioner med hjälp av mediciner och egna erfarenheter.


Jag tycker om att träna i form av promenader och styrketräning. Ett faktum som är ganska nytt för mig är att jag mår riktigt dåligt om det blir ett för långt uppehåll i träningen.


Det får räcka!

 

Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards