Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Träd

Av Ewa - 27 november 2014 15:03

Jag kan ingenting om träd. Det är knappt att jag kan skilja på en björk och en ek, men jag älskar träd likafullt! Jag kan inte se om ett träd är på väg att ruttna inifrån. Jag vet inte hur man bäst ska gallra för att befrämja resten av växtligheten. Jag bara älskar träd! Just på grund av min okunskap måste jag förlita mig på dem som har kunskapen och alldeles särskilt dem som har det som yrke även om mina instinkter gör att jag vill binda fast mig vid träden i förhoppningen att de ska få stå kvar. När ett träd faller i en storm är det ett naturligt urval för det friska trädet står ju kvar, men när någon går lös med en motorsåg då skriker mitt inre och det är då jag måste intala mig att de vet vad de gör. Det måste vara så att de vet vad de gör. 


Förra vintern tog de bort några träd på "vår" sida. När sommaren kom med alla löv, så doldes förödelsen som sedan blev smärtsamt synlig när hösten kom. I fredags tog de ned flera träd på "vår" sida, stora härliga sälgar som sades vara drabbade av röta. Pär, jag och vår granne nedanför har protesterat högljutt så fort de har antytt att hasseln borde kapas. Där går gränsen! Hasseln står kvar, men jag tror inte att Kurre kommer att återvända för det finns nästan inga träd kvar för honom att använda som broar. Småfåglarna försvinner väl oxå för att inte tala om rådjuren. Nu kommer det att växa bra på marken med blommor och annat, men det kommer även att kräva mer underhåll och jag hoppas att styrelsen kommer att vara lika angelägna om att hålla efter som de är när det gäller att kalhugga. 


Idag försvann 5 (eller till och med 7?) träd inne på gården. Det ser hemskt ut! I fredags såg jag när styrelseorföranden stegade runt tillsammans med en av arboristerna och sprejmarkerade de träd som dömdes. Jag måste lita på att de vet vad de gör! Klockan 9 låg jag i sängen och höll precis på att somna om efter att ha gett alla djuren frukost när ljudet av en motorsåg hördes. Jag pluggade i öronpropparna och lyckades somna med ren viljestyrka. Knappt 2 timmar senare vaknade jag och möttes av denna syn:

Jämför med hur det såg ut i augusti:

"Neeej!!", skrek jag rakt ut och vände ryggen till för att slippa se. Jag ville bara gråta. Vilken satans syn att vakna till! Det var tur att jag lyckades sova medan de röjde för då slapp jag få ångest av det genomträngande ljudet från motorsågen.


  



 
 
Snöflinga

Snöflinga

30 november 2014 18:31

Jag är som du, har fått riktiga utbrott på svärfar när han sågat ner träd på vår tomt utan att fråga, för att han tyckte att de skulle bort. Jag gick i taket, och blev rosenrasande. Tyvärr tycker även grannarna att vi har för mycket buskar och träd, men min sambo är på min sida så vi är i alla fall eniga och vi äger ju vår mark. Och om grannarna ber oss om något specifikt träd som stör dem så kan jag tänka mig att såga ner det för grannsämjans skull, men annars är vår trädgård vår :O

Så, du har mina fulla empatier <3

http://snoflinga.bloggplatsen.se

Ewa

30 november 2014 20:50

Tack! Då är vi 4 trädälskare i alla fall (inklusive min gubbe). :)

 
margus

margus

30 november 2014 22:04

I tätortsområden är varje träd värdefullt. Men det är också just i bostadsområden som det finns så många viljor om trädens fortsatta liv. En del människor anser att det är "finast" utan växtlighet alls (tokar) o en del lyckas tjata sig till att träden ska bort. Vet ett område där en av grannarna såg till att stora härliga björkar skulle bort. Konstigt nog är det 'de gnälliga' som vinner. Alla andra som lider av att träden försvinner tillfrågas aldrig. Demokrati har ersatts av lobbygrupper :-(

http://margus.bloggplatsen.se

Ewa

1 december 2014 21:14

Vi har fått rådet av svärfar att inte bråka med dem. Han har lång erfarenhet av styrelsearbete och att komma överens med medlemmar och det är nog så vi gör, men för mig tar det emot att tiga still. Många blandade känslor!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards