Direktlänk till inlägg 20 november 2014

En torsdag förmiddag hos VC

Av Ewa - 20 november 2014 20:22

När jag var hos doktor AT i somras och gick igenom alla mediciner enades vi om att jag skulle få 4 uttag av Stilnoct/Zolpidem och hon sa att jag skulle kunna förnya receptet genom att bara ringa. För 2 veckor sedan ringde jag VC för att förnya Stilnoct/Zolpidem och sköterskan som svarade sa att hon skulle meddela läkaren. Kan det vara så enkelt?, tänkte jag. Naturligtvis inte. I förrgår upptäckte jag att receptet inte blivit förnyat och ringde VC igår, onsdag. Sköterskan som jag pratade med för 2 veckor sedan var inhyrd och visste inte att Stilnoct/Zolpidem inte får förnyas över telefon. Varför blev jag inte förvånad? Det var tänkt att läkaren skulle ha ringt mig om det, men inte då. Avsaknad av förvåning även denna gång. I vems intresse ligger att jag får mina sömntabletter? I mitt och jag säger inte att det är läkarens ansvar att jag har mina mediciner. Nu har jag varit med i pillersvängen så länge att jag har lärt mig vad framförhållning innebär och i just det här fallet hade jag tabletter kvar, men ska jag verkligen behöva ha samma framförhållning när det kommer till att VC inte återkopplar eller att en läkare inte kollar att remissen har nått fram? Jag tycker inte det och det här är jag sjukt leds på! Det finns många tjänster som vi kräver ska fungera utan minsta grus i maskineriet, men allt som har med sjukvård att göra toppar den listan av den anledningen att man från början är i ett utsatt läge i och med att man inte är frisk.


Sköterskan som jag pratade med igår, onsdag kunde informera mig om att jag, så vida jag inte kunde vänta till ett kommande läkarbesök om 1 månad, hade som alternativ att ta mig till VC:s öppenmottagning. Djup suck. Jag måste ta mig till Salem för att få recept förnyade och dessutom betala som för ett vanligt läkarbesök. Eftersom jag avskyr att ha så'nt här hängande över mig bestämde jag mig för att gå dit redan idag trots förkylningen. Jag gick hemifrån 10 i 9 i småregn. Det tog 30 minuter. Jag fick fylla i några uppgifter på en blankett som jag skulle överlämna till läkaren och medan jag väntade läste jag att besöket är begränsat till 10 minuter där jag får ta upp endast ett ärende och att de strävar efter att man ska få träffa en läkare inom 60 minuter. Jag fick vänta prick 60 minuter. De första 35 minuterna gick fort, men sedan fick jag träsmak och var trött på tjattret från de övriga väntande som växte i antal hela tiden. Det visade sig bli just doktor AT från i somras som tog emot mig. Jag förstår att varje ansvarskännande läkare inte ska skriva ut läkemedel alltför lättvindigt, men när jag förnyar 3 recept på mediciner som jag har använt i flera år och läkaren kommer med små pekpinnar om att "du har kronisk nästäppa?" (Nasonex) och jag svarar att jag behöver allergimedicin året runt pga. marsvinens hö eller att "och du kan inte somna alls utan dem?" (Stilnoct) och jag svarar nej, det kan jag inte, men jag låter bli att dra hela kedjan av effekter som kan uppstå om jag inte får sova ordentligt för jag ORKAR INTE förklara. Det kom en liten pekpinne även om Omeprazol och där håller jag med om att jag kan prova om jag verkligen behöver den.


Jag förstår vitsen med öppenmottagningen med tanke på hur länge jag brukar få vänta med att få en tid hos min husläkare, men när man, som jag, inte har listat sig hos en specifik läkare (sedan EW slutade) utan får träffa olika läkare varje gång, läkare som är lika ansvarskännande som doktor AT och som inte har haft just det medicinsamtalet med just mig 100 gånger tidigare utan behöver gå igenom allt - det pallar inte jag! Om det inte hade varit för att a) jag var förkyld och trött och b) jag tyckte att jag hade tillbringat tillräckligt mycket tid där som det var och c) jag orkade inte köa en gång till, så hade jag listat mig hos en av de svensktalande läkarna direkt. Det är förstås inget jag kan göra över telefon eller via Vårdguiden.


Efter Apoteket gick jag hem via Konsum. Det tog 40 minuter och det regnade fortfarande.


Elin var hos läkaren igår, lämnade prover och fick svaret idag: hon var på gränsen till lunginflammation, så nu har hon fått en antibiotikakur och en salva för ögonen som fortfarande är irriterade.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards