Direktlänk till inlägg 29 oktober 2014

Rysk hormonroulett

Av Ewa - 29 oktober 2014 20:46

PMS är ett jävla otyg som jag har levt med i 35 år och jag börjar längta efter klimakteriet, som i och för sig kan vara ett helvete för sig, men jag är så satans trött på det här!! De 2 senaste åren, ungefär, har förändringar inträffat som gör att varje månad känns som rysk hormonroulett. Tidigare blev jag alltid deppig (utöver mina vanliga depressioner vill säga), jag fick alltid ett sjukt chokladsug och jag fick alltid städmani. Numera får jag byta ut "alltid" mot "ibland" och så kan jag lägga till ökad ångest ibland och ökade hungerkänslor ibland, men naturligtvis gäller den ökade hungern inte hälsosam mat för det vore för mycket begärt. Ibland får jag ont i samband med ägglossning och ibland blir kroppen uppblåst som en Michelingubbe. Ofta blir jag så lättirriterad att jag borde sitta i karantän. Det finns ett delmoment i PMS-karusellen som faktiskt har blivit bättre med stigande ålder: jag blir aldrig så deppig att jag får självmordstankar. Det hänger numera endast ihop med den kroniska depressionen. Ålrajt! Så när det drar ihop sig var tredje vecka vet jag aldrig vilken kombination som står på tur. Det är inte den sortens spänning jag tycker om. 


Idag har det varit en skitdag som egentligen började igår kväll i och med att Zolpidemen inte verkade ha effekt. Jag lyssnade på bok och spelade och väntade på att, i vanlig ordning, nästan somna ifrån allt runt midnatt och då gå och lägga mig. Igår satt jag där och tiden gick och när jag kollade klockan var den halv 2 och jag var inte trött. Jag fortsatte att lyssna på boken i sängen, men det gick inte mycket bättre. Jag somnade efter 2 och väcktes av mobillarmet klockan 8. När jag hade bytt om för att promenera såg jag att det regnade ute och blåste, så jag bytte tillbaka. Trött, frusen, huvudvärk, HUNGRIG och SUGEN och såååå uttrååååååååkad!!! Det är inte ofta jag har tråkigt, men idag har jag haft mördande tråkigt. Ångest som hållit sig i bakgrunden, redo att stiga fram i ljuset och sätta pricken över i:et. Min tröst är att det ska bli bättre väder i morgon och att jag kan förlägga min promenad så att den avslutas på Konsum där jag ska köpa Cola, Änglamarks Sourcream Onion-chips och Polly med smak av Ahlgrens bilar. Det är snart dags att ta Zolpidemen och då vet jag att den här skitdagen är slut.


  

 
 
Snöflinga

Snöflinga

30 oktober 2014 20:36

Usch vilken jobbig PMS :( Kan du inte prova P-spruta? Det hade jag i många år och när jag slutade blev jag chockad över att upptäcka PMS-symtomen - helt plötsligt kunde jag gråta tröstlöst över ingenting, och jag fattade först inte att det var PMS ;)

Hoppas din torsdag blivit bättre än din onsdag :( Och att du får sova i natt <3

Kram

http://snoflinga.bloggplatsen.se

Ewa

30 oktober 2014 21:25

Min torsdag har varit betyyydligt bättre! :)

Jag provade p-piller för många år sedan, men det förvärrade allt och jag vågar inte prova sprutan.

 
Snöflinga

Snöflinga

31 oktober 2014 21:26

Ojdå, nej då förstår jag att du inte vågar prova :O Jag är tvärtom, jag tänker att tänk om det var för att jag slutade med den som jag gick i väggen och blev deprimerad. Men så slår jag bort tanken med att det känns väldigt väldigt orimligt.

http://snoflinga.bloggplatsen.se

Ewa

31 oktober 2014 22:15

Jag har oxå svårt att tro att det var anledningen till att du gick in i väggen. Visserligen påverkar hormonerna humöret men vid depressioner handlar det ju om serotoniner.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards