Direktlänk till inlägg 20 september 2014

Intressant

Av Ewa - 20 september 2014 10:39

Klockan 8 steg jag upp och gav marsvinen frukost. Den ordinarie Frukostmannen tältar på Sörmlandsleden tillsammans med sin syster och hennes son. Jag gick faktiskt inte tillbaka till sängen efteråt trots att jag inte sov bra i natt och inte skulle ha något emot att lura lite till. I stället kom jag iväg på en promenad 10 i 9. Lunk-hastighet och det var ganska skönt, det var i alla fall inte samma plåga som det var i måndax. 65 minuter runt Flaten.

 


Huvudvärken har släppt och det är så skönt och det beror enbart på att jag började skriva på första kapitlet i Min Bok igår kväll. Ja, jäklar! Drömmen om att skriva en bok har jag haft i många år, men i och med att jag gick Författarkursen i våras, så kändes den verkligare och det som saknades var en idé. Tack vare Joruns oerhört uppmuntrande ord om att jag egentligen redan kan hantverket och att det kommer att lossna när jag väl får en idé, så rörde det sig i bakhuvudet hela sommaren och sedan kom jag plötsligt på vad jag ska skriva om. När jag sedan hade fått grepp om huvudpersonerna trillade inledningen ned på ett självklart sätt, magkänslan sa att det var rätt, men sedan tog det stopp för jag började lyssna på tips, råd och åsikter från deltagarna i Författarkurs 2 och plötsligt klev Min Inre Kritiker fram i ljuset och gapade om att jag bör lyssna på de som vet bättre. Jag behövde en ny inledning. Allt som har med Min Bok att göra, idéer, uppslag, scener, dialoger, miljöer - allt - rör sig non stop i mitt bakhuvud. Dygnet runt. Det är upplivande att ha ett långt gående projekt, men när det kör fast och jag dessutom försöker ignorera magkänslan leder det till - tadaaa! - spänningshuvudvärk. Japp! "Det finns inga rätt eller fel med en roman" har blivit mitt nya ledord och när jag lyssnade på magkänslan igen, så visste jag hur boken ska börja och igår skrev jag alltså en inledning. Allt föll på plats och värken släppte. 


Lita på din magkänsla.

Lyssna på din kropp.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

3 levnadsregler som aldrig slår fel.



 
 
Snöflinga

Snöflinga

22 september 2014 09:34

Du gör helt rätt i att lyssna på dig själv, om det är det som låter din inspiration flöda så är det det du ska göra ;)

http://snoflinga.blogplatsen.se

Ewa

22 september 2014 20:13

Det ska bli intressant att se om det bara var en tillfällighet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards