Alla inlägg den 19 september 2014

Av Ewa - 19 september 2014 20:15

Jag har inte orkat vare sig promenera eller gummi-träna idag heller, men jag ville göra något fysiskt för att dämpa rastlösheten och för att se om det kunde få bukt med huvudvärken. Jag tvättade lakan och bäddade rent (med samma lakan - de nya Mumin är favoriter) och sedan bytte jag klädsel på soffan. Den ljusa klädseln, den som soffan hade när vi köpte den för 5 år sedan har blivit ofräsch, småäcklig faktiskt. Den har gulnat på de ställen där man har suttit mycket, både på sitt- och ryggdynorna. Gamla småfläckar som inte gått bort i kemtvätten plus en liten ny av äggula (mitt fel   ). När jag väl hade konstaterat att klädseln är ofräsch, så blev jag otåligare och otåligare att byta till den gråa. Nu är det gjort och rummet känns mörkare med en grå soffa. Den ljusa klädseln är nu förpassad till ett par IKEA-lådor upp på övervåningen. Ur syn, ur sinn! I fortsättningen blir det att variera mellan den grå och den röda.


Jag lyssnar på "Saga från Valhalla" av Johanne Hildebrandt med Thomas Bolme som uppläsare. Det är den tredje fristående delen. "Freja" lästes av Anna Godenius och det var ingen bra uppläsning. "Idun" lästes av Thomas Bolme som gjorde och gör det betydligt bättre. Vilken behaglig röst! Det handlar om bronsåldern i Sverige när man trodde på gudinnor och gudar. Starka kvinnor som hade mycket att säga till om i form av prästinnor (Freja). Hos asarna däremot (där Tor med hammaren Mjölner hörde hemma) stod kvinnor inte lika högt i kurs. Freja var väldigt älskad och det sägs att när det var dax för Sverige att kristnas, så var det inte Jesus man accepterade utan Jungfru Maria eftersom hon påminde om just Freja. Det här med att ha en enda gud som dessutom är manlig är ett nytt påfund. Relativt nytt. Asarna hade Havamal som innehöll flera levnadsregler bl.a denna: "Bräckligt är vad man bär i andra människors bröst" och det kan man tolka som att man inte ska bry sig så mycket om vad andra tycker om en. Redan asarna hade snappat upp det! 


Sist av allt, efter att själva boken med eftertexter var slut, kom en kort intervju som TB gjorde med JH och jag fick ett väldigt positivt intryck av henne, men så är hon ju norrlänning oxå.




Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards