Direktlänk till inlägg 16 september 2014

1,5 varv

Av Ewa - 16 september 2014 20:51

Hornbach för inköp av en ny toalettsits och nya hallmattor. Snarare dörrmattor. En ligger nu under skohyllan eftersom Selma hade tuggat sönder 3/4 av den gummikant som satt runt om. Selma är vuxen nu och kommer inte att behandla den nya mattan på samma sätt, eller hur Selma? Det blev en likadan vid dörren och när jag stod på den i strumpfötterna och kände hur mycket stuns det var i ytskiktet insåg jag att det var ett bra beslut att kassera den gamla bortsett från att den inte var fräsch. Vi har lagt in en mindre variant på golvet i mittdelen av sovrumsgarderoben där vi kommer att ställa in skor, så skyddas golvet. 


På parkeringen stod en bil med den här reg-skylten:

Jag tänkte diiiiirekt på Selma som är en så'n gosegris, så jag mms:ade bilden till Elin med textern: "Selmas egen reg-skylt!". Elin fattade galoppen medan Pär bara himlade med ögonen.  


IKEA. Vi började med att äta en tidig middag i restaurangen för att därefter åka ned till inredningsbutikerna och leta rätt på en större variant av Skubb som vi köpte förra året och som ju är avsedda för skoförvaring, men som vi har mössor och vantar i och så här ett drygt år senare måste jag säga att det fungerar alldeles utmärkt.

Nu behövde vi något att förvara soffklädseln i och det skulle få plats i det frigjorda utrymmet ovanför den gamla garderoben. Den första tanken var att köpa en likadan låda som vi har under sängen av rejäl plast. Nackdelen är att hela soffklädseln i ryms i en enda låda och senare kom jag på att de blir jäkligt tunga att hantera. Jag kom ihåg att Skubb finns i många olika storlekar och med hjälp av måtten på IKEA:s hemsida hade jag räknat ut att det skulle få plats 2 stycken i utrymmet. Nere bland alla inredningsprylar började vi gå. Vi svängde vänster och höger och höger och vänster och det kändes som om vi hade gått för långt. De bygger om och flyttar grejjerna hit och dit och lägger nytt golv och fan och hans moster. Det är som en labyrint med 2.5 meter höga väggar utan någon som helst möjlighet till översikt och bara skyltar att följa. Jag har inte anlag för klaustrofobi, men där skulle jag kunna få det! Jag högg tag i en anställd som kunde upplysa om att "en hel del" fanns på plocka-själv-avdelningen vid gång 23. Avdelningen för förvaring och Ordning & Reda som jag kallar det brukar vara ett roligt ställe och strosa runt på. Jag menar kan man ha för många förvaringsprylar? Det som mötte oss nu såg ut som ett riktigt hafsigt förrådsutrymme där man bara har staplat allt på varann för att få undan skiten. Skubb fanns inte där. Pär använde en av terminalerna och fick fram att Skubb fanns på sovrum plan 1. Jamenvafaaaaaan!! Vi som precis har tagit oss igenom hela varuhuset....... Pär letade upp alternativet, Garnityr och på den stod det att vi skulle kontakta personalen, så vi tog en kölapp. "Den har utgått." Suck. Jag frågade om han kunde se om Skubb verkligen fanns uppe på sovrum plan 1, så att det inte skulle visa sig att den var slut i lager. Han var inte helt haj på svenska och upprepade bara var den fanns och i vilka färger. Tack, tack. Ajö, ajö. Pär och jag tittade på varann. Skulle vi gå till sovrum plan 1 samma väg, genom labyrinten eller fortsätta ut genom kassorna och börja från början? Vi valde det senare. "Eller så kan vi beställa skiten on-line.", sa jag och det lät såååååå lockande. När vi var framme vid utgången fick jag en snilleblixt. "Kolla på din mobil om den finns att beställa on-line." Pär gjorde det. "Går ej att beställa on-line. Kontakta närmaste varuhus." Herreminje! Tänk om vi hade åkt hem för att upptäcka att de inte kan beställas on-line....... Pär konstaterade att om det hade blivit så hade han väl fått åka tillbaka till IKEA själv. Duh! Klockan var då 17 och nästa gång vi passerade utgången var klockan 17.15 vilket innebar att vi tog oss till sovrum plan 1, roffade åt oss de Skubb vi skulle ha plus några små och nästan skubbade (haha!) ner genom inredningsbutikerna via 2 genvägar och ut genom snabbkassan på 15 minuter. 1,5 varv på 1 timme och 15 minuter. Jag tycker inte om IKEA.


Väl hemma öppnade jag Skubb-förpackningarna direkt, men jag blev lite osäker när jag såg hur små de var. Fan oxå! Inte får soffklädseln plats i de pyttiga sakerna så vida man inte vakuumförpackar alltihop. Pär lade överdragen till dynor och ryggstöd i den ena och överdraget till själva soffan i den andra och drog ihop blixtlåsen och det fick plats hur bra som helst! Nu ligger de i det frigjorda utrymmet och ser prydliga ut. Att organisera och skapa ordning ger mig alltid endorfinkickar, så jag fortsatte med de små Skubb som vi oxå köpte för Pär kom på den briljanta idén att vi kunde ha några så'na i sovrumsgarderoben att ha skor i. Det som de är avsedda för. Vad ska man säga? När blixtrar till blixtrar det ordentligt! Så istället för att skorna skramlar omkring på hyllorna är det nu underbar ordning även där.


Stora Skubb.

 


 
 
Snöflinga

Snöflinga

18 september 2014 12:44

Åh vad bra tips, sambon har sjuttioelva par skor och vägrar slänga utslitna skor, men med lite skrubbisar kan vi ju få ordning och reda ändå!!! Skadar ju inte då vi har presentkort på Ikea att använda ;)

http://snoflinga.blogplatsen.se

Ewa

18 september 2014 16:53

Har ni presentkort?! Vad väntar ni på?? ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards