Direktlänk till inlägg 11 september 2014

Lite politik

Av Ewa - 11 september 2014 20:32

Jag röstade på vänsterpartiet till riksdagen och landstinget och på Rönningepartiet till kommunfullmäktige. Egentligen är jag inte fullt så mycket vänster att jag är kommunist, men eftersom de absolut och definitivt är emot att sjukvård och skola ska vara vinstgivannde fick de min röst i stället för socialdemokraterna. Som en motvikt till högervindarna som inte verkar vilja bedarra. 


Jag gillar inte moderaternas valaffischer. "Ajöss till fria skolval!" och "Ajöss till förbifartsleden!". Dels är det slött att inte komma med något eget löfte utan bara hacka på andras och dels för att när jag ser texten, så tolkar jag det som att det är moderaternas budskap. Rätt åt dem i så fall. Hehe. 


Förutom att folkpartiet har kört den svenska skolan i botten, så kan de inte stava rätt på sina valaffischer. Jag kan inte ta det partiet på allvar längre. Folkpartiet här i Rönninge/Salem gapar om att "Fler har rätt att bo i centrum. Vi ger oss inte!". Om de vill att fler ska kunna bo i centrum, så kan de väl se till att bygga små hyreslägenheter som i synnerhet unga kan ha råd med. Då kan de flytta hemifrån, men ändå inte överge Rönninge. 


Delmon Haffo är jämnårig med Elin och har gått i samma skola som hon. Nu ställer han upp i landstingsvalet. Han har knappt passerat 20 år och är redan yrkespolitiker. Det är inte fel med unga inom politiken för de behövs gu'bevars, men när de aldrig har varit ute i den riktiga världen och varit tvungna att försörja sig på en vanlig lön eller försökt hålla sig friska eftersom sjukförsäkringen oxå är körd i botten, det är då det blir otäckt. Den sortens världsfrånvända människor ska inte få besluta om sådant som drabbar vanliga människor när de är som mest utsatta  (sjukdom, arbetslöshet och äldrevård). Det kan inte bli annat än fel!


  


PS. Moderaternas valaffisch som lyder "Söndag är inte en röd dag" är faktiskt vitsig.

 
 
Snöflinga

Snöflinga

13 september 2014 22:48

Jag ska gå och rösta. Egentligen är jag alldeles för lite insatt för att inte skämmas, men det struntar jag i. Jag kommer rösta och jag säger inte exakt vilket parti, men SD är uteslutet, FP har gjort bort sig för mycket, FI känns för extremt, KD är inte eniga med min åsikt om t ex homosexuella och så hela alliansen med M har ju i min mening gjort bort sig enormt genom att i reklam i media KASTA SKIT på de andra partierna. Sånt är för mig sandlådenivå. Man smutskastar inte andra, man lyfter fram sina egna åsikter och visar vad man står för, då får väljarna en ärlig chans. Att man i lokala småpartier är lite klantig och gör så skulle jag väl klara av, men när man på nationell nivå smutskastar i sin marknadsföring, då blir jag arg och då får man absolut inte min röst. Sånt beteende vill inte jag uppmuntra.

Det viktigaste för mig är såklart sjukvården, det blir väl så när man arbetar i vården och ser hur ont de ständiga sparbetingen gör :(

http://snoflinga.blogplatsen.se

Ewa

14 september 2014 16:01

Håller med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards