Alla inlägg den 9 september 2014

Av Ewa - 9 september 2014 21:13

Idag kom skjutdörrarna till garderoben och Pär och jag höll på nästan 3 timmar för att få dem och gaveln på plats, men nu står den där - garderoben. 1 månad och 6 dagar tog det vilket är 1 månad för mycket enligt mig och den mesta tiden har gått till att vänta. Vi satte igång direkt när Pär kom hem från arbetet och hoppade över middagen vilket gjorde att när den andra och sista dörren äntligen kom på plats var blodsockret farligt nära irritationsnivå. Det är detaljer kvar. Små detaljer som t.ex att sätta dit "positionsstoppar" som gör att dörrarna stannar kvar i stängt läge. Vi ska oxå tapetsera gaveln och spika fast golvlister och så kommer vi att sätta upp klädkrokar. Fördelarna med att garderoben inte har handtag är att Pär inte kan hänga den ena tvättade, men ostrukna skjortan efter den andra utanpå garderoben. Kanske hänger han de på klädkroken i stället...... (Pär - detta var inte ett tips utan en farhåga!!)


Så här blev det!

   


 


Klädkrokarna är av ek och de hittade jag hos Designonline.


    

Av Ewa - 9 september 2014 15:30

När man har en realistisk syn på saker och ting blir man ofta kallad för pessimist eller när man säger att man faktiskt inser sina begränsingar, ja, då blir man stämplad som att ha gett upp, men idag läste jag en artikel på DN.se som handlar om hur det blir när realismen saknas. Det handlar om självkänsla och självförtroende. Det handlar om att det faktiskt inte är möjligt att psyka sig själv till att lyckas med något när man saknar förutsättningarna och att det finns gränser för mental träning. Precis som Julia Skott skriver i "Kroppspanik" måste vi börja se realistiskt på våra kroppar och på vad vi kan åstadkomma med våra kroppar och att vi inte är misslyckade bara för att vi inte uppfyller samhällets och medias märkliga uppfattning om hur saker och ting ska vara. 


Magnus Lindwall är forskare och docent i psykologi. Han anser att alla självhjälpsböcker som finns snarare stjälper än hjälper. De förenklar för mycket och när man inte når det resultat som boken utlovar känner mig sig misslyckad och självkänslan får sig en törn och då får man leta upp en annan självhjälpsbok som tar itu med den problematiken. 


Det handlar om en kombination av de bilder man har av sin egen kompetens inom olika områden. När jag är duktig på något som betyder mycket för mig (att skriva) förstärks min självkänsla och mitt självförtroende och det blir ett plus för hela min hälsa. Om jag däremot skulle få för mig att nå motsvarande nivå där det handlar om t.ex datorer som jag är så sjukt ointresserad av skulle det resultera i att mitt självförtroende får sig en törn, jag känner mig misslyckad och dum i huv'et och vad ska det vara bra för? När det handlar om t.ex matlagning är jag inte är fullständigt tappad bakom en vagn, men ändå inte tillräckligt intresserad för att jämföra mig med de som verkligen kan laga mat och därför känner jag mig inte misslyckad.


"Fokusera alltså mer på uppgiften att utveckla dig själv utan att för den sakens skull tävla mot andra."

 

  


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards