Alla inlägg den 31 augusti 2014

Av Ewa - 31 augusti 2014 20:32

Boken "Kroppspanik" av Julia Skott har gjort intryck på mig. Den har kickat igång den ifrågasättande delen av hjärnan och den har satt mig på mental träning. Jag på allvar börjat träna mig på att vara snällare mot mig själv och då menar jag snällare i den betydelsen att jag vill bli mindre fördömande. Jag är inte misslyckad för att varken Viktväktarna eller LCHF har fått mig att rasa i vikt. Jag är inte misslyckad bara för att jag upplever hela kost- och viktprocessen som fruktanvärt tung och nedslående. Jag har inte dålig självdiciplin för att jag inte klarar av att hålla mig till en strikt kost. När jag hade läst färdigt boken bestämde jag mig för att dumpa ryggsäcken som innehåller alla åsikter, regler, måsten och krav när det gäller mitt förhållande till mat och jag känner mig lättare. Bokstavligt och bildligt. 


Samtidigt är jag så insnärjd i det fördömande sättet att tänka att jag inte kan låta bli att tänka: "Det är väl inte så att jag försöker göra det lätt för mig genom att hoppa på en metod som innebär att säga ja oftare än nej? Det är alltid roligare när jag får äta vad vill". Det är ingen idé att försöka kväsa den här inre rösten för den har funnits för länge. I stället får jag ge den Snälla Rösten mer spelrum. Lite som i den där sedelärande berättelsen om solen och vinden som tävlade om vem som fortast kunde få mannen att ta av sig rocken. 


Jag har oxå börjat träna på att se kroppar för vad de är. Helt enkelt kroppar. Det har ingen som helst betydelse hur de ser ut. Att se en kropp utan att döma eller dra slutsatser eller värdera. Det är svårt! Väldigt svårt! Så fort jag är ute bland människor registrerar jag om de är tjocka eller normalviktiga, vältränade eller soffpotatisar. Det är samma sak när jag ser filmer eller serier. Jag vill inte att andra ska döma mig efter hur jag ser ut för de vet ingenting om mig eller mina förutsättningar och då bör jag ju vara lika generös i min tur. 



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards