Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av Ewa - 17 augusti 2014 20:53

Varationer på den obehagliga flyttat-tillbaka-till-Fornbacken-drömmen med kvardröjande tungsinne. 

Mensvärk från h-vetet.

Kloklippning inklusive fys-undersökning av marsvinen där Mimmi var den trevligaste och gosigaste.

Vera kände att jag slappnade av i mitt fasta grepp en millisekund, tog chansen att komma undan, hoppade, lubbade över köksbordet och störtdök mot golvet. Hon klarade sig helt oskadd - ett jäkla mirakel! - och jag kunde undersöka henne färdigt under lugnare former då hon var ganska spak. Chockad över att hon lyckades fly eller chockad över hur marken försvann under tassarna på henne?

Bibbi bet mig och därmed ansågs tänderna vara kollade.

Maja har ont igen och det fick jag bekräftat när jag klämde henne på magen och urinblåsan. Jag gick direkt från att undersöka henne till att ringa vetten och vi fick en tid halv 13. 

"Varför det??!!" blev Pärs irriterade svar när jag meddelade att dagens planer fick ändras. "Som om jag inte har tillräckligt att göra ändå!!"

Jag fick hoppa in i duschen, men innan jag kunde göra det skulle alla djuren ha sin mat. 

Selma var hungrig och otålig och kanske kände hon att jag var stressad för hon högg mig (negativa versionen)/ nafsade mig (positiva versionen) i handen när jag inte fick in skålen tillräckligt fort. Pricken över i. Jag började gråta.

Jag fortsatte att gråta i duschen och när jag kom på att jag hade glömt att ge mat till marsvinen grät jag ännu mer.

Marsvinen fick mat direkt jag hade duschat klart och så passade jag på att skrika tillbaka åt Pär: "Du blir tamigfan aldrig nöjd när jag ringer vetten! Det är aldrig en bra tid enligt dig! Det bästa vore väl om jag bokade tid själv, åkte dit själv och avlivade dem själv oxå!!"

Jag klädde mig och slängde i mig lite youghurt och sedan åkte vi.

Maja verkade trivas i den nya transportburen med en handduk i botten och en att boa in sig i och den är bra mycket smidigare att bära runt på.

I väntrummet träffade jag Avanti, en svart setter, och hennes matte. Avanti tycker om uppmärksamhet och ville gärna bli kliad. Avanti tycker om uppmärksamhet så till den milda grad att hon älskar att åka till veterinären! Hon var uppspelt och i gasen och svansen gick oupphörligt och hon hade inte ro att sitta ned. 

En familj bestående av mamma, pappa, son och 2 släthåriga marsvinsherrar var färdiga hos veterinären strax innan det var vår tur. Det var bara den ene marsvinsherren som var sjuk, något knas med benet medan den andre var sällskap. Det är alltid lika värmande att se en hel familj tvåbeningar som engagerar sig i marsvin! De gånger jag har varit hos olika veterinärer, så är det alltid en parad av hundar och katter, ibland kaniner eller fåglar, men sällan marsvin. Mamman frågade vad jag hade i buren och jag svarade ett marsvin. Hon sa att det nog skulle gå bra och jag önskade de lycka till med sina. Djurägare är djurälskare och djurälskare är i det stora hela väldigt sympatiska människor med hjärtat på rätta stället. Av den anledningen är det betydligt trevligare att åka till en veterinärmottagning (trots att något av våra marsvin är sjukt) än att åka till en tvåbeningsläkare. 

Tillbaka till Maja! Hon får samma medicinska behandling som förra gången dvs. antibiotika och smärtstillande. Det syntes smågrus i urinblåsan, men eftersom vi var snabbare att åka in med henne den här gången, så är nog inflammationen inte lika kraftig. Jag hade ställt in mig på operation och kände mig lättad. Att avliva henne fanns inte med på kartan för det skulle jag inte ha klarat av med tanke på hur det här året har varit hittills.......

Det var förmodligen någon form av söndaxlugn hos vetten för vi var där endast 1 timme allt som allt trots att det tog lite längre tid än vanligt vid röntgen eftersom Maja tydligen hade protesterat å det grövsta och slagits som ett vilddjur. När sköterskan kom tillbaka med henne hade hon en stökig punkfrilla. Det lilla livet!

På vägen hem hämtade vi Elin som skulle hem och hämta Selma.

En kanna te och en macka fick utgöra en väldigt försenad lunch.

Jag fick hjälpa till att få in Selma i transportburen.

Pär provade ett nytt recept på bogstek i folie och det var inte lyckat. Inte ens han tyckte att det var gott eller så var det bara vår aptit som var satt ur spel pga. hur dagen hade artat sig.

Pär har lagt sig för en dryg halvtimme sedan.

Ingen långörad Selma som skuttar runt fötterna och vill att jag sitter på golvet hos henne, men hon är där hon hör hemma: hos sin Matte.

Det regnar ordentligt och det är skönt att blunda och lyssna.

Mensvärk och huvudvärk och en själslig trötthet. 

Det känns som om vi återupplever det tjafs och de stridigheter som var så vanliga när Elin var tillsammans med Skitstöveln, men nu handlar det om att Selma är Elins kanin. Det är tärande och utmattande och jag kan inte begripa hur det har kunnat ta sig såna proportioner, men det värsta är att få höra att Pär och jag borde hjälpa till och ställa upp. Det är som ett slag i ansiktet.

Skitsöndag!


  


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards