Direktlänk till inlägg 27 juli 2014

En form av smärtlindring

Av Ewa - 27 juli 2014 15:49

I natt sov jag nog i ett sträck från halv 1 till 8. Det var inte riktigt samma tryckande värme när jag vaknade och jag kände mig inte klibbig över hela kroppen och det berodde på att det var tvärmulet. Gud så skönt! Visserligen 24 grader, men med en grå himmel som gjorde ljuset mycket behagligare för ögonen. Klockan var 10 i 9 när jag stack iväg på en tempopromenad med vattenflaska och keps, men utan solglasögon. Jag hade Salomonskorna på mig ä.k vanliga gympaskor och det är en jäkla skillnad på hur jag går i dem jämfört med MBT. Jag känner mig plattfotad och klumpig och får inte alls samma stuns i stegen hur jag än gör. Det känns mest i låren i stället för i hela benet och även magen och ryggen. Benen känns ansträngda i stället för att de har fått jobba om någon förstår vad jag menar. Det blev 65 minuter Ut på landet och till Konsum och 10 minuter hem med 2 kassar. Vad det var skönt ute i morse! Lagom varmt med svaga vindar och härlig luft som jag drog in i djupa andetag. Mot slutet kom solen fram och det blev stekhett igen. De enda jag mötte innan jag kom fram till affären var en dvärgschnauzer med sin husse, en ekorre och en cyklist (jag räknar inte bilar).

 


SMHI-appen hade utlovat regn och åska med start klockan 12 och halv 12 började det mullra. Jäss, jäss, jäss! Äntligen!! Det blev ett hyfsat åskväder med en ordentlig regnskur. Jag stod på balkongen och lyssnade på det välsignade fallande vattnet medan åskan mullrade i fjärran. Vilket underbart ljus! En stor suck av ren lättnad. Jag fick faktiskt en liten endorfinkick. Värmen har tagit så mycket på krafterna att åskvädret kändes lika befriande som när smärta släpper. Elin sms:ade om att det var ett jävla väder i Örnsberg och jag har sett på DN.se att det var ett betydligt kraftigare åskväder över Stockholm. Det var väl de avslagna resterna som jag fick. Som vanligt.

 


Strax innan det började regna var jag ute på balkongen och upptäckte en besökare som åt de äpplen som hade fallit ned från grannens träd. Vi tittade på varann, jag fumlade med mobilen och lyckades ta en bild utan att skrämma skönheten som sedan fortsatte att äta äpplen.

Jag gjorde som i torsdags: jag klarade av burstädningen före lunch. Jag hade ställt in spånsäcken och hösäcken för att ha dem inom räckhåll och gick för att hämta dammsugaren. När jag kom tillbaka hade Mimmi upptäckt hösäcken och försökte få sig en extra tilldelning. Till skillnad från rådjuret stod hon inte kvar när hon väl hade hört det läskiga ljudet från mobilkameran.  

Jag har inte för vana att duscha precis varje dag, men nu under värmeböljan har jag gjort det och jag skulle ha behövt smörja in mig oftare än vad jag har gjort. Det går helt enkelt inte att smörja in kroppen när den blir täckt av en svetthinna vid minsta rörelse, men idag kunde jag göra det och huden sa slurp på samma sätt som marken gjorde när den tog emot regnet.

Med jämna mellanrum vill både Pär och jag flytta till En Stuga i Skogen och periodvis har Pär till och med kollat bostadsannonser, men jag vill inte flytta från själva Rönninge och tyvärr skulle vi inte ha råd att bo kvar i Rönninge om vi bytte bostad. Vi flyttade hit för 15 år sedan och jag har kallat det för Mitt Paradis från dag ett och det gör jag fortfarande. Det finns irriterande grannar (som sågar ned träd med samma frenesi som termiter höga på speed), men det finns irriterande grannar överallt så vida man inte flyttar ut i skogen. Föreningen sköts på ett ypperligt sätt och har ett bra rykte vilket innebär att eventuellt tomma lägenheter säljs fort och att vår egen lägenhet har ökat i värde 3 gånger om. Idén att ta 10 flerfamiljshus och placera dem runt redan uppväxt skog var genialiskt. Det har gett en inbyggd gård fri från bilar. Vi har nära till naturen och femtielva olika promenadvägar, 10 minuters promenad till Garnudden. Promenadavstånd till både Konsum, vårdcentral, apotek och tandläkare. 5 minuter till tåget som tar 30 miuter till Stockholm. Vi blir aldrig störda av trafik och sällan av grannarna. För att inte tala om ekorrar, rådjur, harar och småfåglar som oxå bor här. Varför i hela friden skulle vi flytta??! 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards