Alla inlägg den 22 juni 2014

Av Ewa - 22 juni 2014 21:36

När jag fick höra talas om förvandlingskort under författarkursen var min första tanke bokstavlig: det var kort som förvandlades. Det hade varit coolt! Det som "förvandling" syftar på är att själva bilden t.ex klöver 4 har förvandlats till en illustration, ett litet konstverk, ofta klurigt. Jag har stor användning av dessa kort som fantasieggare och inspiration och jag har tittat runt på nätet och hittat olika varianter, men ingen lika läcker som den vi hade under kursen som Tony Meeuwissen har illustrerat. Mitt ha-begär var väckt och gick inte att släcka och efter ett klickande hit och dit på olika sidor (det finns naturligtvis entusiaster som samlar på den här sortens kortlekar) hittade jag en möjlighet att köpa ett nytt exemplar via Amazon. Pär är mer van att handla på utländska sidor och hjälpte mig. Den kom i förra veckan och är nog ett av de vackraste föremål som jag har ägt. 


  


Boken till vänster och kortleken i sin ask till höger.


De 4 sviternas äss.

       

Boken innhåller verser (på engelska) till alla kort och versen till klöver 4 är nog en favorit tack vare ordleken:

 

"I am a gold lock.

I am a gold key.

I am a silver lock.

I am a silver key.

I am a brass lock.

I am a brass key.

I am a lead lock.

I am a lead key.

I am a monk lock.

I am a monkey."

 

 



Av Ewa - 22 juni 2014 21:11

......gör att hela kroppen värker. Jag promenerade 80 minuter idag (inga stavar för jag bar på paraplyet i stället) och den första halvan var bra, men sedan domnade tårna bort och jag var tvungen att knyta om skorna. Det hjälpte inte nämnvärt. Stuk-foten började protestera och så kände jag att det var en ny blåsa på g nedanför monsterblåsan. Till och med hälsporren försökte göra sig hörd. Resten av dagen har stuk-foten känts stubbig och jag har haft ont i ryggen. JAG VILL HA ETT PAR NYA FÖTTER! Magen är helknäpp. Efter 1,5 Dallasavsnitt blev jag så sömnig att jag lade mig ned i soffan och sov 1 timme. Jag kände mig något mindre grinig efteråt.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards