Alla inlägg den 25 maj 2014

Av Ewa - 25 maj 2014 22:25

Språklek och förvandling

Extra övningar för min egen skull 2


Ett kort med motiv av en tapir i månsken


En tapirherre vandrar långsamt längs vattenbrynet. Det är kväll och fullmånen lyser och spegelbilden syns i vattnet. Han blir stående där länge och funderar på att han har tröttnat på att vara ensam. Nu vill han ha en tapirhona att dela sitt liv med och skaffa många småtapirer. Han fortsatte att stå och titta på sin spegelbild länge. Hoppades han på något? Att kraften i fullmånen skulle hjälpa honom? Han stod så länge att han hamnade i trans av vattnets rörelser, ljuset och savannens övriga kvällsljud. De andra djuren som passerade plockade upp vibbar och signaler om att herr tapir inte fick störas. Han stod där och svängde långsamt huvudet fram och tillbaka. Vid varje svängning såg han något nytt och till slut stannade han upp. Spegelbilden i vattnet hade slutat göra som han. Nu fanns den bara där och tittade tillbaka på honom. Till slut tog sig spegelbilden upp ur vattnet och var en solid, riktig tapirdam. Tapirherren och tapirdamen kompletterade varandra och hade mycket att samtala om, så de satte bo och fick så småningom fem småtapirer.




Av Ewa - 25 maj 2014 21:44

Språklek och förvandling

Extra övningar för min egen skull


Ett kort med motiv av en trollkarlshatt och fladdermus


En trollkarshatt avsedd för en lärling är styv och konformad med ett smalt brätte och är dekorerad med stjärnor och planeter. Just den här lärlingen hette Maximilian och var väldigt grön, men visade tecken på spirande talang. Hans största problem var bristande koncentration och det var just denna brist som fladdermusen Sigismund hade fått känna av. Det var meningen att Maximilian skulle öka på Sigismunds vingbredd för att förbättra flygförmågan, men det hade i stället resulterat i att Sigismund var den enda fladdermusen som numera flög upp och ned. Han blev retad för det och fick aldrig vara med när de andra fladdermössen gav sig ut på jakt om nätterna. Eftersom han flög med huvudet nedåt fungerade inte ekolokaliseringen som det var tänkt och han missade ofta sitt byte. Nu fick han inte ens bo kvar i grottan utan var förvisad till lärlingens rum där han blev matad med byten och frukt som de andra fladdermössen ansåg vara av andra klass och därför lämnade kvar. Om inte Maximilian fixade till det här upp och ned-tramset  skulle Sigismund bita honom. Så vida han inte missade honom förstås. 



Av Ewa - 25 maj 2014 20:31

Jag är oerhört fascinerad av den sk. fjärilseffekten. Hur små, till synes slumpartade händelser eller val kan få konsekvenser som inte ens den skickligaste såpaförfattare skulle kunna fantisera ihop. Den finns en film med Ashton Kutcher som handlar om det och som jag kan se om och om igen trots att den, bitvis, är plågsam. Idag läste jag ut "Fjärilseffekten" av Karin Alvtegen och jag känner mig lurad. Än en gång. För 3 år sedan läste jag hennes förra bok och jag kände likadant. Den läste jag inte ens ut. Har Alvtegen ändrat stil eller har jag ändrat smak? Jag kanske få läsa om hennes tidigare böcker och kolla upp det.


För dig som inte har läst boken vill jag förvarna om att jag kommer att avslöja handlingen eftersom det är en del av förklaringen till varför jag blev besviken. 3 personer: Andreas, Bodil och Viktoria. Baksidestexten på boken skiljer sig från den hos Adlibris och antyder att dessa 3 personers liv kommer att knytas ihop pga. fjärilseffekten, men så tycker inte jag att det blir. Andreas är med om ett rån vilket förstör hela hans liv, så till den milda grad att blir mentalsjuk och paranoid och flyr i den bil som till slut kraschar in i tåget. Bodil är mamma till Viktoria och deras relation är knepig till följd av val som Bodil gjorde som ung och som resulterade i att hon gifte sig med en depressiv och egocentrisk man (Viktorias pappa). Viktoria har prestationsångest. Punkt. I slutet av boken får man veta att Viktoria har en tremänning som sitter i fängelse dömd för det rån som Andreas råkade ut för. Det är den minimala och krystade anknytningen. Alvtegen skriver bra om människor, men här har hon tagit sig vatten över huvudet. Det känns inte genomtänkt! Ungefär som att hon närmade sig slutet av berättelsen och måste knyta ihop säcken på något sätt. Nä, den åker direkt i lådan för vidare transport till Myrorna.






Av Ewa - 25 maj 2014 17:54

Den tar sig in överallt!

Värmen som får mig att öppna alla fönster.

Värmen som får mig att lämna fönster öppna hela nätter.

En sandig känsla när jag drar handen över fönsterbänken och den fuktade trasan blir gul.

Pollengul.

Boken som legat oläst i 2 dagar har en sandig yta.

Pollen.

Datorns lock har en sandig yta.

Pollen.

Tangentbordet har en sanidg yta.

Pollen.

Näsduken som jag torkar av den med blir gul.

Pollengul.

Bankdosan har en gul hinna.

Pollen.

Den tar sin in överallt!

POLLENPANIK!

Jag har tagit 2x1 allergitablett.

Jag har maxat dosen ögondroppar.

Ögonen svider och rinner.

Huden i ögonvrårna blir torr och svidig.

Idag är jag golvad och har tröstätit Franska Våfflor.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards