Alla inlägg den 5 maj 2014

Av Ewa - 5 maj 2014 21:26

Jag har lyssnat på 5 av 6 böcker om kriminalkommissarie Jacob Holt skrivna av Butler/Öhrlund. Jag skulle ha velat lyssna på alla 6, men av någon fullkomligt oförklarlig anledning, så har den första boken inte blivit inläst! Meh! I och för sig gör det inget för det är egentligen 4 av de 6 böckerna som är intressanta för det är de som handlar om Christoffer Silverbielke och han är en otäck jävel. Dra på trissor! En fullblodspsykopat som är så känslokall och felskruvad att jag blir mörkrädd. Den här meningen upprepades med jämna mellanrum: "Christoffer Silverbielke var på ett ovanligt gott humör" och det bådade aaaaaldrig gott och till sist gav den mig kalla kårar. Psykopater fascinerar mig i psykologisk bemärkelse och de skrämmer skiten ur mig för de finns på riktigt, de ser ut som vem som helst och är jävligt skickliga på att passa in. Social kompetens är bara förnamnet! 


Det finns en nackdel med att lyssna på en serie böcker i ett svep vare sig det handlar om psykopater eller en 10-årig pojke som får veta att han egentligen är en trollkarl och det är upprepningarna, sammanfattningarna av vad som hände tidigare. Det kan bli pinsamt oxå när den ene författaren i duon, Öhrlund i det här fallet, ger ut en kriminalroman på alldeles egen hand och jag känner igen ord och uttryck från duons böcker och värst av allt: en hel mening där endast ett ord blivit utbytt. (Jag kände igen den eftersom jag citerade ett långt stycke ur en av böckerna i ett tidigare inlägg.) "Prova att lida av fibromyalgi i Pakistan så får ni väl se hur mycket bidrag ni får." Så löd den i "En nästan vanlig man" och i boken jag lyssnar på nu "Besökaren" har fibromyalgi bytts ut mot utbrändhet. "Besökaren" är hyfsad, men jag känner att jag är väldigt, väldigt leds på den garvade, buttre polismannen som är otrevlig mot alla och sätter sig över alla regler och skiter fullständigt i sin hälsa. 


Serier som t.ex Dallas som visades med 1 avsnitt i veckan till den började repriseras för då visades den med tätare mellanrum och när man spelade in dem, så kunde man aldrig föreställa sig att den skulle ges ut, så att man fick möjlighet att se den så ofta man ville. När en säsong slutade, så blev det ett naturligt uppehåll på några månader innan nästa säsong började och då hade publiken förmodligen glömt kläder och frisyrer. Nu ser jag dem i ett svep och säsong 5 avslutas med Cliff på sjukhus och Sue-Ellen som besöker honom. Säsong 6 tar vid på precis samma ställe, samma tid på dagen, samma kläder, men Sue-Ellen har klippt håret i en helt annan frisyr! Familjen Ewing är ju nedlusade med pengar och de renoverar och ändrar frisyrer, men de byter inte sina bilar. De kör fortfarande i samma bilar som i första säsongen. Inkonsekvent! Är det något som rika krösusar byter som andra byter skjortor, så är det väl bilar? 



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards