Direktlänk till inlägg 8 april 2014

Ett utdrag

Av Ewa - 8 april 2014 21:20

Jag lägger in ett utdrag ur "En nästan vanlig man" av Buthler & Öhring. Jag har, som sagt, lyssnat till den här boken och när just det här stycket lästes upp, så hajade jag till av 2 anledningar. 

1. Jag tycker om språket, ordrikedomen. Enligt mig är det riktigt bra svenska.

2. När jag känner mig som mest desillusionerad och maktlös, så har jag liknande bittra tankar och de är så bra formulerade, men det betyder inte att jag håller med om allt.


Värt att veta är att personen, som tänker det här är psykopat och fullständigt känslokall och cynisk.


Interpunktion och styckeindelning har jag tagit mig friheter med eftersom jag ju inte läste texten.


Var hade det gått fel? När kom brytpunkten som förvandlade ett stolt samhälle med någorlunda hederliga människor till ett mjäkigt monsterdagis där alla som tycker synd om sig själva fick betalt för att stanna hemma. Prova att lida av fibromyalgi i Pakistan så får ni väl se hur mycket bidrag ni får.  Där den som mobbade, misshandlade, kom undan medan offret fick betala hela kalaset. Där den som stal, fuskade och bedrog blev vinnaren medan den som gick den smala vägen förlorade oavbrutet. Ett samhälle där statens representanter alltmer oblygt skodde sig på befolkningen genom att gå före i köer, tillskansa sig attraktiva bostäder och privata jorden runt-resor på skattebetalarnas bekostnad.


---------


Hur kom det sig att allt som var nästan gratis för fyrtio år sedan, läkarbesök, tandläkarbesök, nu var svindyrt trots att skatterna fortfarande var lika höga? Var fan är mina skattepengar? Varför såg ingen längre till att trappor och gångvägar var plogade och sandade och att trasiga gatlyktor byttes ut? Varför stenade man inte klottrare, våldsverkare och våldtäktsmän på Sergels torg och varför i helvete ville man spela världssamvete och importera hundratals blattar om dagen väl medveten om att de aldrig skulle bidra med något?



--------


När och varför blev det legio att visa vita, feta, dallrande magar mellan byxkanten och alltför korta linnen? Vem gjorde det tillåtet att blotta urtvättade troskanter solkiga bh-band? Han rös till. Och tatueringarna......

”Är den inte söt, min fjäril på axeln?” 

”Nä, din dumma subba, den är inte söt. Det är bara horor och sjömän som tatuerar sig och såvitt jag vet har du aldrig gått på sjön.”

Det fanns ingen ordning längre och i ett samhälle som levde under hotet att Mona Sahlin sannolikt skulle bli nästa statsminister fanns heller inget hopp om en ny ordning. Däremot låg landet Lagom bra till för ett Nobelpris i monumental dumhet. Det enda man kunde göra var att ta sitt ansvar, hålla sig borta från patrasket och i viss mån småstäda själv.....






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards