Alla inlägg den 6 april 2014

Av Ewa - 6 april 2014 22:45

Jag skulle skriva om en pryl på olika sätt. Min bettskena låg närmast och jag ville inte göra det allt för lätt för mig själv.


Först skulle jag skriva vackra meningar om den.


Bettskenan ligger i en skyddande ask av midnattsblå plast som glittrar när man ser på den i en viss vinkel. Själva bettskenan har en vacker smidig bågform och det transparenta materialet gör att den inte verkar tung eller kompakt. Groparna som är anpassade efter tänderna i överkäken gör att ytan inte blir slätstruken och ger skenan en intressant struktur. De två metallbågarna glänser vackert i silver och ser inte hotfulla ut tack vare att de inte är spetsiga. Bettskenan för med sig trygghet och skydd. Den hindrar att tandskador uppstår.


Sedan skulle jag skriva ogillande meningar.


Bettskenan ligger i en trist plastask som har några missprydande lufthål längs ena kanten. När jag har öppnat och stängt asken några gånger, så blev plasten i gångjärnet vit vilket ger ett billigt intryck. Själva bettskenan är allt annat än vacker. Den är tillverkad i en genomskinlig hård plast som snabbt blev matt och trist när jag hade använde den. Skenan ser missbildad ut med sina ojämna gropar och de två metallbågarna förskönar den inte direkt. Jag avskyr att behöva ha den för jag kan inte prata med den i munnen utan att låta som en äcklig typ med munnen full av mat. Visst, den hindrar mig från att gnissla tänder och till och med att spräcka någon tand, men den är övervägande ett aber. Jag försöker se den som en tandförsäkring, men det är svårt. Varje morgon måste jag rengöra den från saliv och äckel som samlats i munnen under natten.


Sedan skulle jag skriva som om prylen har stor betydelse för någon.


Nisse har en bettskena och den bettskenan betyder allt för honom. Han har alltid haft tandproblem från den allra första mjölktanden till de nyligen framträngda visdomständerna. När den första mjölktanden sprack och satt kvar i tandköttet som två tänder i stället för en, så tog hans mamma med honom till tandläkaren. Visserligen ska ju en mjölktand fungera som en stand-in tills den riktiga tanden kommer fram, så Nisses mamma hade ju kunnat strunta i att släpa sin motspänstige son på tre olika bussar för att bara få höra att Nisse behöver få fler tänder för att de ska kunna bedöma vad som är fel. Nisse hade sin spräckta tand i några månader och lärde sig att vissla genom den. Det blev en stark ton som skar genom alla andra ljud, så det blev Nisse som fick hålla vakt när resten av gänget pallade plommon i herr Fabergs trädgård.


När Nisse till slut hade fått alla mjölktänder på plats och hans ömma moder upptäckte att flera av dem var spräckta, så var det dags att åka till tandläkaren igen med tre olika bussar. Tandläkare Root   tog sig en lång funderare. Varför gick pojkens tänder sönder? De visade inga andra tecken på att bli misskötta. Han tog sig en extra titt på kindtänderna och såg då tecken på slitningar som kommer sig av att personen gnisslar tänderna i sömnen. Eftersom Nisse verkar ha extra känsliga tänder, så gör väl hans tandagnissel att tänderna spricker.  Mjölktänder i all ära, men när det börjar handla om de permanenta tänderna, så är det inte lätt att laga en spräckt tand. Nisse skulle få en bettskena att ha i munnen om natten för att skydda tänderna.


Bettskenan var klumpig att ha i munnen och han sov ofta med munnen öppen av den anledningen och vaknade med en tunga och en gom torr som Sahara. Det fanns nätter när Nisse var så trött att han somnade ifrån bettskenan och när han vaknade hade han ont i huvudet och även en tand som spruckit. Tandläkaren försökte laga tanden, men Nisse hade fortfarande ont, ont dygnet runt. Till slut kom de fram till att ta ut tanden. Sagt och gjort! Efter det, så var Nisse nitisk när det gällde att ha bettskenan på plats innan han somnade. När Nisse vid ett tillfälle gjorde en oplanerad övernattning, så hade han inte bettskenan med sig och nästa dag var ännu en tand spräckt. Tillbaka till dr Root och ut med tanden och efter den händelsen har han bettskenan i sin ask som i sin tur är fäst vid en kedja som han bär runt halsen som en berlock modell större. Sedan dess har Nisse inte spräckt fler tänder. 

                 

”Bettskenan is da shit!” säger Nisse.














Av Ewa - 6 april 2014 20:55

Varje gång jag köper bananer och blir tvungen att dela klasen eftersom jag bara vill ha ett par, så minns jag ett anslag i en affär för länge sedan: "Dela inte på oss! Vi växte upp tillsammans."


  

 

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards