Alla inlägg den 3 april 2014

Av Ewa - 3 april 2014 22:05

Idag läste jag ut en av minapresentböcker, "Den sista fristaden" av Tracy Chevalier och den är faktiskt inbunden av den anledningen att jag har hennes övriga böcker som inbundna och jag vill inte förstöra symmettin. Den var väldigt bra och precis som i hennes tidigare böcker, så står en form av konsthantverk i centrum och den här gången var det kviltning (av täcken). Täckena stod inte i centrum på samma sätt som tavlan i "Flicka med pärlörhänge" eller väggbonaden i "Damen med enhörning" där jag tyckte att idén med att bygga upp en fiktiv historia runt ett föremål som faktiskt finns i verkligheten är lysande. När jag skummade igenom det de böcker, källor och material som TC har forskat i och att hon tyckte att det var nödvändigt att själv kunna kvilta, så blev jag något avskräckt, så här i början av mitt eget skrivande. Behövs det så mycket research för att skriva en bra bok?! Jag ska nog ta en sak i taget.


När jag känner att jag bara måste ha en ljudbok, så kan mitt mindre kräsna jag träda in och ändra de kriterier som jag gör mina val efter. Jag lyssnar på "En nästan vanlig man" av Buthler & Öhrlund och när jag valde den boken, så gick jag efter 1. uppläsare och 2. längd och sist kom handlingen. Det är Stefan Sauk som läser och för mig har han samma höga klass som Katarina Ewerlöf efter att ha lyssnat på böckerna om "Avdelning Q". Boken är lång, 22 timmar och det anser jag är ett sätt att få valuta för pengarna. Handlingen då. Jag vet inte om jag kommer att lyssna färdigt, jag vet inte om jag orkar med det för huvudskurkarna är så'na vidriga människor med en skrämmande människosyn och en cynism som är snedvriden och ingen förmåga till empati. Jag ska lyssna några timmar till och hoppas på att de åker dit snart.





Av Ewa - 3 april 2014 20:57

.......är inte stort alls, men ändå finns det promenadrundor som jag lyckas undvika i flera år och det enbart pga. en backe, en slingrig serpentinbacke. Mina minnen av backen är att jag, vid toppen, står dubbelvikt och drar djupa andetag medan prickarna dansar framför ögonen. Det låter som om backen är tvärbrant som en vägg och flera kilometer lång. Det kändes så den gången. Idag fick jag för mig att gå den rundan eftersom jag inte ville gå så långt och bara jag kommer upp, så är det en rackarns trevlig nedförsbacke på andra sidan. Tänk ändå hur minnet kan förvränga saker för jag tog mig uppför den där otäcka backen utan problem, visserligen inte så fort pga. hostan, men jag behövde inte stå dubbelvikt och flämta och jag såg inte röken av några dansande prickar. Baggis! Med tanke på att jag inte är i någon toppform just nu, så måste jag har varit i fruktansvärt dålig form då när jag dessutom vägde flera kilo mindre. Det tog 40 minuter med en längre paus på Konsum och så 10 minuter hem. 


Jag måste börja träna styrka igen! Jag har haft en spik i ryggen idag igen. Det var efter burstädningen som jag fick ont, men det var efter middaxdisken som det utvecklades till en spik. Nu vet jag att gummibandsträningen inklusive ryggövningarna fyllde en funktion. Man saknar inte kon förrän båset är tomt......


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards