Alla inlägg den 13 mars 2014

Av Ewa - 13 mars 2014 20:40

Alice fick somna in. Jag hade det på känn redan när jag kände hur illa ställt det var med hennes ben. Veterinären bekräftade det efter röntgen. Hela benet var inflammerat och hade kunnat behandlas medicinskt, men det hade blivit utdraget och med återbesök, men utan några som helst garantier för att hon skulle bli bra. Chanserna hade varit något större om det inte var för den knöl som veterinären hittade när hon undersökte Alice. En knöl som satt fast (vilket aldrig är positivt....) och som var "nybildning av juver". Jag kände mig tvungen att bestämma mig där och då. Jag kunde inte låta bli att fråga om veterinären tyckte att jag hade vanvårdat Alice genom att inte skaffa hjälp tidigare, men hon tyckte inte att jag skulle ha dåligt samvete. 


Jag kommer att sakna Alice mycket tack vare att hon var en riktig gosegris och att hon inte hade en aning om vad det innebar att vara skygg. Hon var så mysig att ha med sig för hon var alltid cool och avslappnad, men ändå vaken och nyfiken. Vi tillbringade mer än 1 timme i undersökningsrummet, så jag fick gott om tid till att gosa med henne och att ta farväl. Förlåt mig, Alice och förlåt mig, Maja som nu får bo ensam. 

                                                           

När jag kom hem efter 7 evigheter och ställde ifrån mig transportburen på köksbordet, så verkade Maja lite undrande när jag inte genast plockade fram hennes syrra och återbördade henne till buren. "Var är hon? Jag såg ju att du stoppade in henne där i morse!" Just nu verkar Maja snarare ha känslan av ha fått en egen kupé än av att ha blivit övergiven och kanske trivs hon bättre själv? Jag har fått intrycket av att hon var ensamt marsvin hos sin förra familj. Medan jag städade buren, så provade jag att låta Maja vara ute samtidigt som Mimmi, Bibbi och Vera (de måste lära sig att samsas!), men det sket sig efter ungefär 3 sekunder. Småttingarna blev livrädda medan de stora tanterna burrade upp sig, gnisslade och hackade tänder. Det var när jag såg en Mimmi-grå pälstuss som stack ut ur Majas mun, som Maja fick hoppa in igen.


Vi har förlorat 3 marsvin inom loppet av 6 veckor och det måste vara ett eländesrekord! Jag får ändra i min presentation igen och jag måste ringa Agria och ändra i försäkringen igen


I väntrummet hos veterinären tjuvlyssnade jag på ett samtal där det framkom att djurägaren i fråga hade igelkottar, 4 stycken och att en av dem undersöktes där och då. Hur kan man ha igelkottar som husdjur? 


Väggarna mellan undersökningsrummen är tunna och jag hörde tydligt vad de i rummet bredvid pratade om. Det var en väldigt sjuk hamster-herre som fick somna in han oxå.....


Maja var ute på golvet ensam i eftermiddax och hon var oövervakad för jag satt i soffan och läste. Efter att jag hade satt in henne igen, så hittade jag 2 marsvinskluttar vid vitrinskåpet nära köksdörren och de har dykt upp efter att jag har städat. Jag tolkar det som att Maja faktiskt har varit ute på stora äventyr i sin ensamhet för i vanliga fall går hon inte ens så långt som till mattkanten. Än så länge mår hon dåligt av syrrans plötsliga frånfälle.


  


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards