Alla inlägg den 13 februari 2014

Av Ewa - 13 februari 2014 20:04

Varlfrihetsstress. Vi har möjlighet att välja allt från youghurt till regering. Vissa val är enkla medan andra kräver mer information. Att ha möjlighet att välja är det samma som att ha frihet, men jag tycker att det har antagit absurda proportioner.


När jag väljer youghurt, så går jag efter smak och jag väljer inte alltid det billigare alternativet eftersom jag har lärt mig att jag får det jag betalar för. Förutom att kan finnas upp emot 15-20 olika smaksättningar, så måste jag även välja om det ska vara fullfet eller lätt, utan tillsatt socker eller sötad, ekologisk eller o-ekologisk. När jag har hittat en favorit och kan hitta den enbart genom att känna igen förpackningen, så får företaget för sig att ändra förpackningens utseende vilket gör att jag måste börja om från början med sållningen. Allt oftare upplever jag en trötthet när jag handlar, en trötthet som kommer av att jag känner att jag måste dubbelkolla allt för att bli säker på att det är ekologiskt eller att korven innehåller mycket kött eller att det inte är en konstgjord lättprodukt.


David Eberhard tar upp valfrihetsstressen som kommer av att vi numera kan välja både skola och läkare, bank och dataoperatör. När vi väljer där, så handlar det väldigt sällan om att vi vet något om kompetensen hos läraren eller läkaren, bankmannen eller dataoperatören. De kan något som jag inte kan och blir därmed auktoriteter. Eftersom jag sällan har möjlighet att undersöka deras kompetens, så får jag utgå från den sociala kompetensen, i bästa fall kan jag utgå från resultat. Jag har möjlighet att välja läkare, så till vida att om jag inte trivs med den läkare som jag blivit tilldelad till följd av var jag bor, så kan jag byta, men jag har ingen möjlighet att intervjua vårdcentralens alla läkare för att jämföra kompetens.


Även om jag skulle ha haft den mentala orken att sätta mig in i allt jag behöver veta för att verkligen göra ett aktivt val, så skulle jag inte ha haft den möjligheten för det är inte möjligt för någon, mental ork eller inte. Det leder till frustration som leder till missnöje och vantrivsel. När jag hade köpt min senaste mobil, så var jag tvungen att byta abonnemang. Jag valde samma operatör för det fanns inte en chans att jag skulle orka jämföra mobiloperatörer. Vilken sorts abonnemang skulle jag ha? Det påverkades av hur jag ville använda mobilen. Hur mycket hade jag tänkt att surfa? Hade jag tänkt att ringa fler samtal än jag skulle skicka sms? MMS? Hur många GB? Sketchen där Gösta Ekman har otroliga problem med att välja kvällstidning och kola har blivit otäckt aktuell.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards