Alla inlägg den 7 februari 2014

Av Ewa - 7 februari 2014 23:45

Jag levde på höjden av min levnads branter,

där vattendragen dela sig och gå

med skummig bölja hän åt skilda kanter;

Klart var där uppe, där var skönt att stå.

Jag såg åt solen och dess anförvanter

som, se'n hon slocknat, skina i det blå;

Jag såg åt jorden, hon var grön och härlig,

och Gud var god och människan var ärlig.


Då steg en mjältsjuk svaralf upp, och plötsligt

bet sig den svarte vid mitt hjärta fast;

och se, på en gång blev allt tomt och ödsligt,

och sol och stjärnor mörknade i hast;

Mitt landskap, nyss så glatt, låg mörkt och höstligt,

var lund blev gul, var blomsterstängel brast,

All livskraft dog i mitt förfrusna sinne,

allt mod, all glädje vissnade där inne.


De 2 första verserna av dikten "Mjältsjukan" av Esaias Tegnér. De övriga verserna finns att läsa här. Det är de 2 verserna ovan som bäst stämmer in hur det känns när depressionen slår till.


Tack vare den utveckling av antidpressiva medciner som skett har antalet självmord minskat från 2000 fall per år (fram till 1980) till 1400 per år. Ändå är det fler människor som dör till följd av självmord än vad som dör i trafikolyckor. Regeringen har en nollvision för både självmord och trafikdöd. Varför har regeringen valt en nollvision för just självmord och inte för t.ex cancerfall?


Till följd av att biverkningarna hos antidepressiva mediciner numera är så lindriga, så skrivs de ut för lättvindligt. Medicinerna är inga lyckopiller man kan ta till så fort man känner sig deppig, de hjälper inte mot kriser och sorg.


Livet är hårt, ibland för jävligt och emellanåt orättvist och även om det inte är direkt lustfyllt att lära sitt barn det här, så måste vi föräldrar göra det för barnets skull. Att så många unga idag mår dåligt tror David Eberhard till stor del beror på att föräldrarna vill linda in sina telningar i bomull för att skydda dem mot att livet kan vara hårt och absolut är orättvist. När dessa omhuldade varelser har vuxit upp så pass att de ska konfronteras med den verkliga världen, så har de inga som helst redskap till att hantera det. Sluta curla och vara bästa kompis med barnen! Våga sätta gränser och våga säga nej.


  



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards