Alla inlägg den 5 februari 2014

Av Ewa - 5 februari 2014 20:49

Elin och jag hade planerat att shoppa i Stockholm idag, men när jag vaknade var det med ett stort NEJ i hela kroppen. Nej till pendeltåg. Nej till folk. Nej till att äta ute. Nej till att släpa kassar. Nej till att bli trött och få ont. Jag satt i köket när jag talade om för Elin att jag inte ville åka (hon bor hemma i 2 veckor medan Robin gör praktik i Umeå). Sedan blev jag sittande i 10 minuter medan jag funderade fram och tillbaka och sedan sade jag att vi kunde åka i alla fall och så gjorde vi det och det blev bra. Det är alltid trevligt att tillbringa en dag med Snorpan och jag blev inte så där äckligt trött som jag brukar, men foten.....


Det var absolut nödvändigt att fylla på teförrådet, men det blev lite mer än bara det livsnödvändiga teet för det bidde en påse med kolor oxå, retro-kolor. "Godare än kola, skönare än karamell" var reklambudskapet på den tiden det gick att köpa Ako-kolorna från Ahlgrens. Min absoluta favorit var choko-mint med fruktkolan på andra plats. Det var så bra munsbitstorlek på dem och de hade myyyyycket smak, men det bästa var att de inte var kola-sega, så de fastnade inte i tänderna. Varför i all världen försvann de?! Varför finns Ahlgrens bilar kvar, men inte Ako-kolan??! Nu har de kommit tillbaka, men det är Sockerbageriet som har gjort dem, så jag får väl se om de fortfarande är godare än kola och skönare än karamell. Det finns få uttryck som får mig att känna mig gammal, men "retro" är ett av dem och särskilt när det handlar om något som jag verkligen gillade när jag var barn eller ung. Ändå är det väl inte så himla många år sedan kolorna försvann, eller? Jag vet att jag har ätit dem efter att Elin kom till världen, så inte mer än 21 år. 21 år är ju för farao 2 hela årtionden och lite till! Det är länge, juh! När jag googlade på ako-kolan, så såg jag att det finns 8106 pers på nylleboken som vill ha tillbaka den. 8107 pers med mig då.


      

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards