Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Mardröm

Av Ewa - 24 januari 2014 20:59

Jag har en återkommande dröm som är obehaglig och som jag har drömt med oregelbundna intervall i 14 års tid nu, närmare bestämt sedan vi flyttade från Fornhöjden i Södertälje och hit till mitt Paradis i Rönninge. Pär bodde i en 3:a när vi flyttade ihop och där blev vi kvar i 9 år tills vi tyckte att vi ville bo i en 4:a i samma område. Det visade sig vara en felbedömning som heter duga! I stället för att få ett till rymligt rum, så fick vi 2 idiotsmå och svårmöblerade rum och köksgolvet hade en obeskrivligt ful plastmatta (ljust grå med röda tvärgående ränder - vem väljer så'nt??), men det var grannarna i lägenheten ovanför som blev droppen. När vi bad dem sänka volymen på musiken, så att vi skulle kunna höra ljudet från filmen vi såg på, så svarade de att de som bott där före oss aldrig hade klagat.   Pappan verkade ha ett j-a humör för han skrek på sina barn lite för ofta för att det skulle kännas bra och det knöt sig i magen på mig (jag ringde faktiskt och anmälde de hos skolsjukvården). Elin tyckte att det var läskigt, så hon sov på en madrass inne hos oss i stället för i sitt rum. Vid ett tillfälle klev mamman och de 2 barnen ur hissen när jag skulle kliva in, jag hälsade och mamman hälsade tillbaka och precis innan hissdörren gick igen hörde jag ett av barnen: "Men mamma, vi ska ju inte prata med dem!".


Vi bodde där i  8 månader och fördelen med det kortvariga boendet var att flyttstädningen gick väldigt fort.


De första åren i Paradiset drömde jag ofta, ofta att vi hade flyttat tillbaka till 4-rummaren med gräslig köksmatta och rubbet och jag vaknade fylld av panik och det kunde ta säkert 1 hel minut innan jag insåg att jag var i Rönninge. Under åren som gått kommer inte drömmen lika ofta och lägenheten ser inte alltid precis likadan ut som den i Fornhöjden, men känslan är den samma, en känsla av panik och en vilja att fly. Numera drömmer jag den bara under perioder av stress och i natt var det dax igen......


Pär och någon som hette Tommy (vi känner ingen Tommy) hade hittat en lägenhet i Fornhöjden och plötsligt hade vi flyttat dit. Lägenheten var stor, enorm och verkade ha hur många rum, vinklar och vrår som helst. Det var sunkigt. Det fanns fönster utan ruta som någon hade spikat upp brädor framför. Garderober och skåp var fulla av kläder och bråte (den detaljen har aldrig ändrats i drömmen). Det hängde till och med kvar gardiner. Lägenheten låg i det hus som befann sig absolut längst ut i området och genom ett av fönstren kunde jag se hur raden av höghus försvann mot horisonten och det innebar bl.a att vi hade lååååångt till parkeringen. När jag gick in i det som kändes som sovrummet, så stod en spindel på golvet som måste ha varit 10 cm i "ben-bredd". Jag gjorde en klassiker: jag sprang skrikande ut tur rummet och sedan fick Pär se till att den försvann. I vardagsrummet var det hål i taket och genom det hålet kunde jag se fladdermöss som hängde upp och ned tills en av dem attackerade oss. Mer skrikande. Plötsligt var lägenheten full av människor som verkade arbeta med att få den i ordning. Elin var med oss, men vi konstaterade att eftersom hon tillbringar den mesta tiden hos Robin, så skulle hon slippa undan. Pär skulle oxå slippa undan tack vare att han arbetade. Det skulle bli jag som skulle bli tvungen att vara ensam med dem i den där äckliga lägenheten. Då började jag storgråta. "Jag ska fråga mäklaren om hon redan har sålt vår lägenhet" sa Pär. Jag klarade bara av att upprepa: "Varför flyttade vi? Varför flyttade vi?!".


Vi ska ha hela Vårat Gäng på middag i morgon och det känns stressigt och är nog därför drömmen kom tillbaka just nu. Jag har ingen lust över huvud taget, men jag är trött på att få höra att jag är tråkig och folkskygg, så jag får härda ut. I morgon vid den här tiden är det avklarat och jag kommer att behöva en hel del ensamhets-tid efter det!


  

 
 
Ingen bild

Elin

24 januari 2014 22:23

Robins pappa heter Tommy! :)

Ewa

25 januari 2014 21:09

Just det, men jag känner inte honom, juh.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards