Direktlänk till inlägg 15 december 2013

Det var synd

Av Ewa - 15 december 2013 20:02

Första delen av "Den stora tystnaden" var väldigt intressant, men det faktum att det var en munk som drog igång det hela borde ha gett mig föraningar om kommande besvikelse. Jag såg den andra delen igår och den handlade enbart om de 8 dagar som deltagarna tillbringade i tystnad. 3 kvinnor (varav 2 var troende) och 2 män (varav den ene var troende). Mannen som inte var troende nöjde sig inte med att vara ateist, han var helt emot religion och ansåg att den låg bakom för mycket elände för att den skulle vara något att ha. Den deltagare som hade lättast att ta till sig tystnaden var den kvinna som inte var troende. Religionsmotståndaren hade det tufft, men gjorde en helomvändning, så till vida att han, en av de sista dagarna, upplevde det som att han hade Jesus vid sin sida under en av sina långa promenader och att de hade haft ett mycket intressant samtal. I en kort snutt fick man se hur den kvinna som inte var troende samtalade med munken och han var övertygad om att den känsla av klarhet och lugn som hon upplevt absolut var Gud. Hon såg inte övertygad ut. Kan man inte uppleva frid, lugn och klarhet utan att det ska kopplas till en allsmäktig gud?? Det var synd att de inte kunde undvika den kopplingen.


Jag hade hittat en annan dokumentär, "Finns det någon gud?", men den var på en så vetenskaplig och torr nivå att jag inte såg ens ett halvt avsnitt av 3. Vetenskapsmän som diskuterar med diverse religiösa nissar och ateister om vårt universum är skapat ur kaos eller av en gud. *gäsp!*  Det finns tydligen en riktning som kallas för ny-ateism och som verkar vara fundamentalistisk och jag gillar inte människor med skygglappar som är så tvärsäkra på att deras åsikt - för när det kommer till kritan handlar det om åsikter och inte om fakta - är den enda rätta att de inte är kapabla att lyssna på andra. Fundamentalister finns inom alla områden från religion över till kost och sedan till barnuppfostran.


  

 
 
Gröngöling

Gröngöling

16 december 2013 20:05

Det är farligt med fundamentalism. Och tråkigt.
Har också hört några program där typ en fysiker och en präst ska prata om ifall Gud finns eller ej. Verkligen gäsp. Och ett program började med att båda sa att det kan ju inte vi säga, ingen kan överbevisa den andre. Sant, men det var som att de visste hur meningslös den diskussionen var.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

16 december 2013 20:29

Meningslös var ordet.

 
margus

margus

20 december 2013 23:49

Måste bara säga att jag beundrar ditt briljanta sätt att recensera böcker du läst och program du sett. Även om jag bara såg en del av ett avsnitt hänger jag med i din beskrivning.

http://margus.bloggplatsen.se

Ewa

21 december 2013 21:02

Tack!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards