Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

Negativa tankemönster

Av Ewa - 24 oktober 2013 21:18

Jag kan inte ta det till mig. Jag känner igen mig, men det känns som gammal skåpmat. Att avslöja negativa tankemönster och fällor har jag hållt på med länge, själv, på eget bevåg efter att ha läst lite här och lite där. Jag har inte fått några aha-upplevelser alls som flera i gruppen har fått. "Det känns så bra att kunna göra det konkret!" Ju äldre jag blir desto mer intresserad av "varför" blir jag, men all terapi har gjort att jag har tröttnat på analyserande och jag känner att det blir för mycket analyserande, så här långt.


Jag satt med det andra kapitlet och övningarna i dryga 2 timmar idag. Det handlar om att det är vårt språk, det faktum att vi har ett språk till skillnad från andra djur, som är problemet. Förmågan till språk och förmågan att relatera till saker och situationer gör att vi lär in negativa tankemönster och gillrar tankefällor för oss själva.


När vi får en jobbig tanke, så har vi ofta en strategi för att ta itu med de känslor som den väcker. Det kan vara en kortsiktig strategi som ger omedelbar, men inte hållbar lindring eller en långsiktig strategi som är hållbarare i längden, men som är besvärligare att genomföra och som kräver uthållighet.


Något som jag har jobbat mig svettig med är att inte oroa mig i onödan. När jag har något framför mig som jag gruvar mig för, så innebar den kortsiktiga strategin att jag distraherade mig själv från att grubbla, men det höll ju inte någon längre stund. Jag har lärt mig att inte oroa mig för det jag inte kan påverka i förväg. Det är ingen idé att jag föreställer mig vad som kan gå fel eller hur ett samtal kan utvecklas för då kanske jag står handfallen när inget av det inträffar och jag måste tackla helt andra problem. Jag tar det när det kommer. I'll cross that bridge when get to it. Det går lättare för mig att inte oroa mig i takt med att jag har blivit äldre, fått erfarenheter och lärt känna mig själv - jag lär mig att lita på mig själv, ett pågående arbete. Jag undrar om det kan gå så långt att jag blir för självsäker, rent av stöddig? Eller är jag redan det? 


När vi åt middag idag, så slog det mig att där har jag ett negativt tankemönster som jag kan sätta tänderna i. Jävlar i min lilla låda! Att äta, att behöva tänka på att slippa gå hungrig, att jag vill gå ned i vikt har ju utvecklats till ett rent lidande för mig eftersom jag får ångest som ger mig en knut i magen som i sin tur gör att jag inte kan äta vilket leder till att jag förblir hungrig och så äter jag första bästa som oftast inte är bra för min vikt och så känner jag mig misslyckad vilket gör mig deprimerad och ger mig ännu mer ångest osv. Jag har alltså identifierat ett negativt tankemönster, tankefällor och nu kanske jag får lära mig hur jag ska bryta det. Jag blir utmattad bara av att tänka på det......


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards