Direktlänk till inlägg 21 oktober 2013

Inledning

Av Ewa - 21 oktober 2013 16:46

Jag tog mig till LG idag, haltande och inte lika raskt, men foten känns mindre stubbig idag och det är väl med den som med förkylningar eller blåsor i munnen, att det är när jag är övertygad om att jag kommer att dras med det tills jag dör som det visar sig att det vänder.


Dagens samtal var inte så givande. Vi pratade mest om ångestgruppen och eftersom jag missade det första tillfället förra veckan, så har jag läst ikapp själv, inledningen och första kapitlet inklusive den första uppgiften. Om jag har fattat det hela rätt, så kommer vi att diskutera den första uppgiften nu på onsdag, så jag tar bara upp själva inledningen i det här inlägget.


"Sluta grubbla, börja leva" handlar om ACT: acceptance commitment therapy. Några av tankegångarna följer nedan.


* Psykisk smärta är något normalt och viktigt, något som alla känner.

* Det går inte att på viljemässig väg göra sig kvitt sin psykiska smärta även om du kan vidta mått och steg för att inte i onödan förvärra den.

* Smärta och lidande är 2 olika tillstånd.

* Du är inte tvungen att identifiera dig med ditt lidande.

* Att lära sig acceptera smärta är ett första steg för att befria sig från lidandet.


Min tolkning av den här metoden, så här långt är att jag inte måste sträva efter att bli fullt frisk bara för att kunna leva ett bra liv. Min depression är kronisk, jag kommer att knapra piller resten av mitt liv, men jag kan lära mig att hantera ångesten som hör till. Jag kan bli uppmärksam på hur jag reagerar i olika situationer.


"Med ett annat förhållningssätt till de problem som plågar dig kan du ---- mildra deras verkningar. Även om de svåra känslorna och tankarna inte skulle förändras är det mer än troligt att deras verkningar, dvs. de plågsamma konsekvenserna för ditt liv, kommer att förändras."


LG frågade mig idag om jag trodde att det här var något för mig och jag svarade sanningsenligt att jag inte vet det, men jag vill försöka. Vad har jag att förlora? Möjligen de 319 kronor som jag betalade för boken. Det kommer inte att bli en baggis, men en fördel är att det inte finns några rätt eller fel eftersom det utgår från mig och mina erfareheter.


  







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards