Alla inlägg under augusti 2013

Av Ewa - 23 augusti 2013 20:45

När jag vek täcket åt sidan för att stiga upp strax efter 9, så var rummet kallt efter att fönstret som vanligt varit öppet hela natten. Det var inte behagligt svalt, det var kallt. Pär som åker vid 6 på morgnarna, sa att det bara var 10 grader. Om 4 månader är det nästan jul igen och tänk vilken omställning naturen ska gå igenom på den relativt korta tiden. Löven ska gulna och falla av, ljuset vinklas allt mer och försvinner allt tidigare, temperaturen sjunker lite i taget och det blir större skillnad mellan natt- och dagstemperatur och förhoppningsvis blir det så pass kallt att det kommer snö. Det är samma stora omställning mellan februari och juni och det händer varje år utan att vi behöver göra något.


Jag promenerade 65 minuter idag och visserligen flåsar jag som en blåsbälg i de rejäla uppförsbackarna, men det går lättare och lättare och lite fortare för varje gång. Jag tänker börja med stavgång igen, men de stavar jag har har så otäcka handtag i hårdplast som jag faktiskt får blåsor på tummarna av, så jag ska investera i ett par Bungy-Pump-stavar. 


Jag kör min egen kosthållning numera och jag tror att jag ska fortsätta med den. Jag undviker de kolhydrater som jag har lust att undvika och äter de kolhydrater som jag känner för och det blir en del socker, tyvärr, men det finns utrymme för åtstramningar om jag känner att det skulle behövas. Nu när jag är på g med promenader igen, så kommer nästa månadsvägning att bli intressant. Jag ser inte fram emot den (duh!), men den blir nog intressant.


I måndax föll jag för ett försäljningsknep. Jag föll med vidöppna ögon. Med de senaste numret av Må Bra följde det med ett gummiband, ett träningsgummiband och ett kortare träningsprogram för bl.a armar och rygg och det var därför jag föll. Jag har tränat med gummiband för så där 22 år sedan och jag höll på med det i några år. Nu är jag intresserad av det eftersom det är skonsamt mot t.ex armbågar jämfört med vanlig styrketräning. Om jag kör ett vanligt styrkepass i veckan och så ett pass med gummibandet, så är väl inte det orealistiskt?


Gummibandet som jag har är inte så kraftigt som de här från Casall och väääääldigt grönt.

 

Allergisäsongen är inte över har jag fått erfara. Jag tog inte någon tablett under 3 dagar, men igår, så vaknade jag med kliande och smått röda ögon, så jag får fortsätta med pillerna. Håhåjaja.


Jag är så trött nu för tiden och jag sover inget vidare heller. Sömntabletten hjälper mig att somna och den biten har jag inga problem med, men jag vaknar efter ca 6 timmar och har ofta svårt att somna om. Om jag sitter i soffan och läser, så slutar det alltid med en tupplur. Sittande. Jag känner mig förkyld oxå. I onsdax lämnade jag återbud till LG för första gången just för att jag var så in i bängen trött och så hade jag ont i hälen och så mådde jag illa. Jag kan chansa med mycket, trötthet, värk, förkylning, men aldrig, aldrig illamående. När jag var gravid och kräktes i tid och otid, så var det inte alltid jag befann mig i hemmets lugna vrå om jag uttrycker det utan att gå in på detaljer och sedan dess chansar jag aldrig om jag mår det minsta illa. No, siree!


Den enda anledningen och då menar jag verkligen enda anledningen till att jag skulle köpa en ny mobil är möjligheten till Spotify. Men jag är teknikrädd och drar mig för att försöka vänja mig vid en ny teknikpryl. Den ska bara fungera (för bövelen!) och vara enkel. Jag har inget behov av en superbra kamera eller en skärm som är lika stor som en mindre dator. Jag behöver inte kolla mäjlen i mobilen eller surfa runt, så fort jag inte är sysselsatt med något. Jag vill sms:a, ringa och möjligen lyssna på böcker, men absolut ha musik när jag tränar. Jag måste ändra abonnemanget hos Tele 2 och jag behöver ett Pay Pal-konto för att betala Spotify. Gu' va' besvärligt!! Pär har fått surfa runt i jakt på en lämplig mobil för sin teknikrädda fru och hittat en Samsung och om jag väljer den dyrare, så finns den i rött. Jag funderar vidare.

Det svärs väldigt mycket i Jussi Adler-Olsons böcker. Det är fan och helvete titt som tätt, men det är åtminstone inga könsord och det uppskattar jag.  


  





Av Ewa - 20 augusti 2013 20:27

Nu är håret väck och det fläktar ljuvligt i nacken!


Promenad och veckohandling igår och en del rännande i stora staden idag gör att jag har ordentligt ont i hälen. Det gör inte ont hela tiden, så länge jag inte belastar den, men ibland skär det till, samma skärande smärta som vid stötvågsbehandlingen. Aj!


  

Av Ewa - 19 augusti 2013 17:53

Jag steg upp strax efter 9 och hade som mål att promenera. Det gjorde ont i hälen som det så ofta gör på morgonen, men det fick mig att tveka och när jag väl tillåtit mig att tveka, så var den inre monologen igång och den fungerade suveränt som bränsle för beslutsångesten.

Egentligen är det helt ok att inte promenera idag för jag måste ju vila hälen.

Jag har suttit inne hela jäkla helgen och vill ut!

Jag är så TRÖTT.

Ska jag lägga mig igen?

Om jag lägger mig och somnar om och vaknar vid 12 så kommer det INTE att kännas bra och jag blir bara stressad eftersom jag ska till Konsum på eftermiddagen.

Om jag håller mig vaken tills läggdax, så sover jag bättre och orkar upp i morgon.

Jag kan ta en långdusch med ansiktsmask och sen läsa i soffan och om jag somnar sittande så gör det inte så mycket.

Undvik den fällan om du är smart!

Om jag går ut så kan jag lyssna på "Fasanjägarna" (som är såååå bra!).

Det är inte så varmt, så jag slipper släpa på vattenflaskan.

Jag är så TRÖTT.

Tänk om jag får lika ont som efter förra promenaden?

Det är ju veckohandling idag oxå......

Jag orkar inte.

Varför bry mig?

Jag börjar med att äta lite, så får jag se sen.

Jag BEHÖVER röra på mig!

Slutresultatet blev en promenad på 60 minuter och i riktigt bra tempo och det kändes gôtt!


Jag fröjdar mig för jag har hittat en ny och riktigt bra uppläsare nämligen Stefan Sauk. Han har läst in Jussi Adler-Olsens 5 böcker om avdelning Q och de är såååå bra! Och roliga! Jag fröjdar mig för bland det bästa jag vet är att hitta en riktigt bra bok och sedan upptäcka att den bara är den första i en serie. Jag fröjdar mig för bland det bästa jag vet är att hitta bra uppläsare. Ett tag tvivlade jag på att jag skulle hitta uppläsare som är lika skickliga som Krister Henriksson och Håkan Nesser, men under de senaste månaderna har jag haft det stora nöjet att lyssna till Katarina Ewerlöf, Angela Kovacs och Helge Skoog. Det mesta av mina Nöjespengar går numera åt till nedladdningsbara versioner av ljudböcker som Pär laddar ned och bränner på MP3-skivor som är betydligt smidigare än CD-boxarna. Jag har tittat igenom "Medium" och har anledning att fröjda mig även här för till skillnad från många serier som kraschar efter ett par säsonger, så blev den här avgjort bättre i femte säsongen och ännu lite bättre i den sjätte.


  


"Om du vill veta vad kamelen åt igår, så sprätta inte upp den utan håll koll på kamelens röv."

Assads morfar talesätt från "Fasanjägarna"

Det handlar om att inte göra det svårare än nödvändigt......

Av Ewa - 16 augusti 2013 21:15

Jag promenerade 85 minuter och blev inte så trött under tiden, men efteråt protesterade kroppen inklusive hälen.


Man har fått 2 öron och 1 (enda) mun för att man ska lyssna dubbelt så mycket som man pratar. Det finns ett bra engelskt ord: gasbag.


  

Av Ewa - 15 augusti 2013 20:49

"Coming around" med Carly Simon från filmen "Heartburn".


  


Av Ewa - 14 augusti 2013 20:54

Jag somnade redan vid midnatt, men jag har snarkat vilket gjorde att Pär knuffade på mig förtisju gånger (han säger att det bara var 3 gånger) och till slut tröttnade jag och lade mig på soffan vid 4-tiden. Klockan 7 flyttade jag tillbaka till sängen och sov i 3 timmar till. Det blev ganska många timmars sömn, men de var inte av bra kvalitét, så jag har varit trött idag.


Jag styrketränade på eftermiddagen, men det blev inget bra pass. Det var tungt och tråkigt och mitt i alltihop kraschade magen, så det redan fisiga flytet kom av sig. Ett så'nt där träningspass när jag undrade varför jag håller på över huvud taget. Jag känner mig mörbultad, stel och tung. Blä!


Det finns en minimal skillnad i ljuset.

Det blir mörkt vid 21-tiden.

Det är inte riktigt samma värme i luften längre.

Sommaren är äntligen på väg mot sitt slut.


  

Av Ewa - 13 augusti 2013 17:38

.....om inte Patricia Arquette ("Medium") är den skådespelerska som är absolut sämst på att gråta på film? Maria Lark som spelar en av hennes döttrar är 7 gånger bättre på det.


                                                    


  

Av Ewa - 13 augusti 2013 16:05

Idag var det dax för samtal med LG igen. Jag är inte mer än människa, men att jag kan vara så oerhört  barnslig tar emot att erkänna.     Det förra samtalet med LG för 4 veckor sedan gav inte så mycket av olika anledningar bl.a sände han ut otrevliga vibbar av stress och dålig koncentration. Jag fick bara 30 minuter mot de vanliga 45 och kände mig utkörd när han i vanlig ordning följde mig ut och tog emot nästa patient, så direkt att vi möttes i dörren. Mitt inre, barnsliga jag som alltid törstar efter bekräftelse och uppmärksamhet stampade med foten i golvet och deklarerade att jag minsann inte tänkte komma tillbaka!     Under de här 4 veckorna, så har jag verkligen funderat på om jag ska fortsätta hos LG och då inte enbart pga det förra samtalet (faktiskt!) och jag tvekade in i det längsta, ända tills jag faktiskt var tvungen att gå om jag inte skulle komma för sent. Jag åkte, men för att han inte skulle få ett psykologiskt övertag, så höll jag igen i början av samtalet. Ni märker ju - hur gammal e jag egentligen?? 48 eller 4,8?? När jag sedan kände att jag hade hans fulla uppmärksamhet och han var koncentrerad, så gick det bättre.


Jag berättade vad jag hade haft för mig under den gångna perioden, allt från kanininhysingar till matförgiftning och vi kom än en gång in på begränsningar. Det skulle vara enklare om jag levde själv. Inte nödvändigtvis i den isolerade röda stugan i skogen med endast ekorrar och rådjur som sällskap. Lee Scanlon i serien "Medium" sa i ett av de avsnitt jag såg idag: "Vet du vad som är det bästa med att leva/vara ensam? Det är att man inte kan göra någon besviken." Spot on! Jag begränsar mitt liv i ren självbevarelsedrift för att slippa den sortens ångestfyllda krascher som blev efter lunchkryssningen, men jag vill inte att begränsningarna ska ta kommandot för det skulle vara direkt skadligt i längden, så av den anledningen knuffar jag iväg mig själv på en lunchkryssning vilken gör mig så trött att jag drabbas av härdsmälta och inte orkar röra mig på 2 da'r och Pär blir sur när ett planerat muséibesök inte blir av och då får jag dåligt samvete för att jag är så satans klen vilket får mig att må ännu sämre...... Begränsningar samtidigt som balans är som tulipanaros - lättare sagt än gjort.



Min mage har fortfarande inte återhämtat sig helt från förra veckans matförgiftning eller så är jag bara nojig. Vid något tillfälle varje dag, så mår jag illa och jag kan inte tänka mig att äta vad som helst, det ska helst vara olagat, mjukt och lent.


En av mina orkidéer gick hädan i lördax. Det var en av de omblommande som dessutom blommade om för andra gången, så kanske var det inte konstigare än att det var slut på krutet. De gröna bladen bleknade ett i taget för att till slut vissna helt, blomstängeln var blek hela vägen ned mot rötterna och blommorna slokade. Ingen ohyra, inget spinn, men jag lät den kila vidare. Det betydde att det blev en plats ledig i fönstret och idag kom Pär hem med en ny som har friskt gröna blad, kraftiga stänglar och spänstiga vita blommor.   


Jävlariminlillalåda vad håret har vuxit!! Jag ska till Rosie om en vecka och jag hoppas att tiden går fort för jag är väldigt nära att bara klippa av rubbet.



   


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards