Alla inlägg den 16 juli 2013

Av Ewa - 16 juli 2013 20:40

Nacken är helt paj, den blir värre för varje dag. När jag försöker vrida huvudet, så gör det inte bara ont, det tar helt enkelt stopp, jag kan inte titta åt höger eller vänster utan att vrida hela kroppen. En känsla av desperation smyger sig på mig. Idag har jag tagit 2 Ipren utan någon som helst effekt, det kunde lika gärna har varit sockerpiller. Algesal-salvan är blaha. En mjuk halsduk runt halsen för värmens skull i flera timmar gör varken till eller ifrån. I medicinskåpet hittade jag några kartor med Diklofenak som Pär fick utskrivet när han hade problem med handen i höstas och nu provar jag dem, jag ska ta en andra tablett senare ikväll. Jag gick in på Vårdguiden för att beställa tid hos en läkare och jag var inställd på att ta en tidig morgontid med vilken läkare som helst bara jag får hjälp genast, men nu har de gjort om bokningssystemet igen! Nu finns det inte längre de där 20-minutersbesöken som jag skulle ha behövt den här gången utan endast möjlighet att boka tid som kan ligga flera veckor framåt i tiden. Jag blir galen på det där!!! Nu är det bara 2 dagar kvar tills jag ska träffa sjukgymnasten, så jag får härda ut. Nu får jag påminna mig själv om att det är pga hälsporren jag ska dit och inte pga nacken.


Jag har styrketränat idag även om jag tvekade in i det längsta. Det gick faktiskt bra och det gjorde inte ont. Jag hoppade över sit-upsen (oj, vad jag sörjer! Not!) och nack-stretchingen för nackens skull. Det kändes som om det är dags att öka på antalet repitioner.


"Orlando" av Virginia Wolf. Det kan vara bra att ha dåligt minne för när jag gick igenom de ljudböcker som står i hyllan på övervåningen, så blev jag väldigt förvånad över att hitta "Orlando" där. Jag har inget som helst minne av att jag hade den, än mindre av att jag har lyssnat på den och det kan väl ha sin förklaring för jag tycker att den är knepig. Handlingen är intressant och ibland var den till och med rolig, men till 60% består den av inre monologer och ändlösa beskrivningar och det har jag så svårt för! Hur man lyckades göra en 90 minuter lång film av boken är mig en gåta. Är jag ointelligent eller rätt och slätt dum i huv'et som inte har förmåga att uppskatta eller ta till mig många av de böcker som anses vara klassiker???


En bok som jag faktiskt begriper mig på och som jag har lyssnat på 3-4 gånger vid det här laget är "Det femte barnet" av Doris Lessing. De första gångerna jag lyssnade hörde jag en berättelse om att det inte alltid är så underbart att vara gravid eller att lyckan av ett nytt barn kan utebli. Sedan hörde jag de fördomar som fanns (finns?) inför barn som inte är som andra, att man dolde barn med downs syndrom under filtar för att inte omgivningen skulle bli upprörd. Den senaste gången jag lyssnade (för några dagar sedan) kunde jag inte begripa hur ansvarslös man kan vara när man köper ett enormt hus och skaffar det ena barnet efter det andra med endast en inkomst, som dessutom är allt annat än hög, i syfte att uppfylla sin dröm om en stor familj. Det finns något nytt att upptäcka varje gång.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards