Alla inlägg den 29 juni 2013

Av Ewa - 29 juni 2013 22:24

Jag har lyssnat till en dålig uppläsning av Janes Austens "Förnuft och känsla" där Marika Lagerkrantz visar sig ha en gäll och jobbig röst att lyssna till. Översättningen är heller ingen höjdare. J Austen skildrade livsstilen med mycket ironi och en del humor, men jag uppfattar inte det pga den dåliga uppläsningen utan tycker bara att karaktärerna är otroligt jobbiga och kan inte se det roliga i det. För tillfället lyssnar jag på en annan J Austen, "Emma" där Agneta Ekmanner läser med en mindre gäll röst, men hon var 70 plus vid tillfället för inspelningen och det hörs på det lätt sluddriga talet. Det är nog så att böcker i den här genren, från den här epoken är knepiga att högläsa för meningsbyggnaden är lång, med flera bisatser vilket gör att uppläsaren måste pausa på rätt sätt utan att för den skull tappa farten och tråden och där tycker jag att både Lagerkrantz och Ekmanner misslyckas.


  

Av Ewa - 29 juni 2013 20:37

Det var städdax idag. Normal städning eller det-gäller-att-hålla-efter-städning. Det börjar kännas som om jag för ett krig och en liten, liten, liten del av mig ångrar de dårstädningar som jag genomförde under maj månad för de har gjort mig kräsen, de ledde till att ribban höjdes och nu kommer normal-städningarna att ta längre tid pga att jag vill hålla lorten stången, men förhoppningsvis, så behöver jag inte dårstäda på länge (jag tvivlar på att jag någonsin kommer att ge mig på det igen, avskräckt är bara förnamnet!). Jag blev svettig, trött och irriterad på gränsen till psykbryt över alla prylar som min gubbe bara verkar släppa ifrån sig där han går och står. Hans sida av sovrummet med en garderob som ständigt på ett magsjukt vis häver ur sig innehållet ger mig stress-utslag. Det är tur att jag inte kan se eländet när jag ligger ned för då skulle jag inte kunna sova i det rummet. Det skulle inte hjälpa om vi investerade i världens bästa och lyxigaste superförvaringssystem i sovrummet eftersom han inte skulle idas använda det.   


Det är månadsvägning på måndag, men jag behöver ingen våg för att veta att jag har gått upp i vikt. 1,5 - 2 kg kanske. Det känns i hela kroppen. Magen växer och orken tryter. Det var en anledning till att städningen blev ovanligt tung. Jag orkar inte bry mig. Inte än.


Mimmi mår bra. Hon bor fortfarande i sin etta, men kommer att flytta hem till polarna på måndag. Jag ger henne Bactrim (antibiotika) 2 gånger om dagen och Metacam (smärtstillande) 1 gång om dagen. Handduken som hon ligger på (spånfritt pga såret) byter jag morgon och kväll. Jag tror att hon saknar sina kompisar lite mer allt eftersom hon piggnar till. Min Mimmi, kämpen från Rönninge.


     

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards