Alla inlägg den 26 juni 2013

Av Ewa - 26 juni 2013 21:00

Viva Lakrits från Malaco.

Seg saltlakrits med krispigt skal.

Jag kan sätta i mig en påse på nolltid.

 


  

Av Ewa - 26 juni 2013 20:17

Samtal med LG idag. Min respekt för honom ökar för varje gång. Han är inte utbildad psykolog utan sjuksköterska med psykologisk inriktning, men han kan mycket visar det sig. Den känslan jag fick vid första mötet, att jag kunde mer än han, har försvunnit. Bland annat har han koll på mediciner. Vi pratade om den nya medicinen som läkare EK föreslog och jag mindes bara att namnet börjar på L, men när jag beskrev den, så visste han vilken jag menade och jag kände igen namnet. Jag funderar mycket på om jag ska börja med den, men tanken på ännu en medicin med allt vad det innebär, ännu ett piller i dosetten...... Jag är så satans trött på mediciner!! Du som bara behöver 1 Ipren då och då eller tar kosttillskott dagligen och tycker att det är mycket - sluta gnälla!


Det finns en variant av terapi som fokuserar på att man förbättrar relationerna till de som står en närmast. Det finns forskning som visar på att bra relationer har stor betydelse för tillfrisknandet från en depression vilket låter logiskt, men som är en tulipanaros - lättare sagt än gjort. Den bittra sidan av mig kan inte låta bli att tycka att det är mina närmaste som ska gå i relationsterapi för att förbättra relationen till mig, för att underlätta för mig eftersom det är jag som är sjuk. Varför ska jag behöva fundera, analysera, ifrågasätta och lära mig hur jag ska uttrycka mig på bästa möjliga sätt för att de ska stå ut med mig?? Psykologerna kallar det för "jag-budskap" och det går ut på att man ska acceptera sina känslor (mina känslor är min sanning - ingen kan hävda att jag inte har en viss känsla) och lära sig att hävda sig själv, man utgår från sina känslor när man uttrycker sig. Jag fick 2 sidor med de 5 steg som det här bygger på och jag tycker nog att det luktar lite Flum & Ludd även om jag vet och har erfarenhet av att det har stor betydelse för hur man säger något. Ett enda exempel: det är bättre att uttrycka det som att "Jag känner mig irriterad" i stället för "Du är irriterande".


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards