Alla inlägg den 15 juni 2013

Av Ewa - 15 juni 2013 20:58

Min dårdoktor, EK ringde igår morse, som avtalat och jag kunde meddela att ökningen av Sertralindosen verkar fungera. Livsledan är borta och de Tunga Tankarna dyker inte längre upp dagligen. Vi avvaktar med den nya stämningshöjande medicinen och jag kommer att få en tid hos henne i september igen. De långa uppehållen mellan besöken ger mig inte längre samma känsla av panikeftersom jag har möjlighet att prata av mig hos LG.


Jag är inne på sluttampen av en riktigt bra bok, "Innan floden tar oss". Författaren, Helena Thorfinn har själv bott 3 år i just Dhaka vilket ger handlingen ökad trovärdighet. Jag gillar när det är 2 parallella handlingar som senare vävs samman. Kontrasten mellan ambassadfolkets och de inföddas liv är så stor att jag hisnar. Den är nästan större än konstrasten mellan svart och vitt. Jag kan inte låta bli att undra om de inte skulle klara sig bättre utan vårt bistånd? Den korruption som råder i Bangladesh och som tydligen är den allra värsta i hela världen kombinerad med västvärldens dubbelmoral gör att jag får en känsla av att ytterst lite av vår hjälp når fram till de som verkligen behöver. Det är, i och för sig, väldigt lätt att sitta här i mitt Paradis och vara moraliskt rättrådig, men jag skulle aldrig kunna åka dit utan att ha ett konstant dåligt samvete med i bagaget. Jag minns fortfarande hur illa berörd jag blev av de relativt få tiggarbarn som Pär och jag kom i kontakt med när vi var på Madeira för drygt  20 år sedan. Den här boken kommer jag definitivt att läsa mer än en gång!  


Pär och jag handlade på Coop idag och på vägen hem svängde vi in till vårt centrum för att skriva på en lista i ett försök att få till stånd en folkomröstning om de hemska planer som finns för vårt centrum. Det är en stor inflyttning till Rönninge och den har nog pågått så länge vi har bott här vilket är 14 år och jag tycker att man ska fråga sig varför man flyttar hit? En av anledningarna är att det inte finns tillstymmelse till förortskänsla här utan mer en känsla av att komma till en småstad, ut på landet, men ändå bara en halv timme från Stockholm. Om man har ett behov av affärer och kaféer, så finns Salems centrum på gångavstånd och det större centrumet i Tumba bara en station bort. Planerna för ett nytt centrum i Rönninge har funnits länge och härom året lyckades vi protestera bort ett 10-vånings hus och nu ska vi försöka sätta stopp för resten av vansinnet.

Den här bilden har jag kopierat från Rönningepartiets sida. Bilden ovan är ses från "mitt" håll där de vita byggnaderna är de som finns idag och de blå byggnaderna är de som planeras. Längst ned i bild syns järnvägen, brunfärgad.


De blå byggnaderna längst till vänster är bostäder och där försvinner en liten, lummig dunge och en av 2 parkeringar. Den blå, låga, långa byggnaden är ett parkeringshus som ska ersätta de parkeringsytor som försvinner. "P-däck är väldigt svåra att göra attraktiva och fina. Tyvärr, brukar bara klottrare finna de åtråvärda. P-däck riskerar att bli tillhåll på kvällar och nätter."


Det blå huset direkt till höger om p-däcket kommer att ha bostäder i de övre planen och affärer/kaféer i bottenplanet. Frågan är hur det blir att ha sin bostad endast 25 meter från järnvägens mitt när det innebär att fönster och dörrar inte kommer att vara öppningsbara. Tänk att ha ett fönster i söderläge som inte går att öppna. Vår bouleplan försvinner om huset byggs.


De blå byggnaderna längst till höger är oxå bostäder, men vem kommer att ha råd? "Ungdomar behöver ettor till rimliga priser. ----- Dyra hyreslägenheter i attraktiva lägen som inom kort tid kan säljas ut som bostadsrätter blir på sikt bara en dålig affär för kommunen."


Jag inser att en folkomröstning endast är rådande, men det är värt ett försök tycker jag.


  


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards