Alla inlägg den 17 februari 2013

Av Ewa - 17 februari 2013 21:12

Jag läste den första artikeln i en serie som kommer att handla om den svenska sjukvården som blir sämre i en sådan takt att man skräms till att hålla sig frisk. (Jag är något undrande till varför den placerades i kulturdelen? Den tillhör debatten!) Försämringen inleddes i början av 1990-talet då vi hade borgelig regering och har eskalerat under det senaste borgeliga styret.


Psyk-vården har länge varit usel och jag har väl tur i oturen att jag är självgående och endast behöver en sporadisk läkarkontakt för att hålla koll på medicineringen. När det gäller den fysiska vården, så har jag börjat dra mig för att försöka få en läkartid på vårdcentralen. På bara ett år har det försämrats grovt. När jag var hos min husläkare i mars 2012, så kunde jag sitta och prata med henne i närmare 1 timme och jag hade möjlighet att ta upp det mesta som kändes fel. I februari i år bestämde jag mig för att, trots kompakt mentalt motstånd, fixa en tid hos henne för ryggvärken. Jag bokade tiden via Vårdguiden och trots att den tid jag valde låg flera veckor fram i tiden, så var den bokade tiden var endast 20 minuter. Jag menar att 20 minuter kanske skulle kännas acceptabelt om det handlade om att jag behövde en tid på stört, med kort varsel. Besöket resulterade i att jag fick gå vidare till sjukgymnasten, men där tappade jag lusten. Husläkaren gav mig en ny tid, 3 veckor framåt i tiden utifall sjukgymnast-kontakten inte skulle resultera i något, men det besöket avbokade jag. Jag hade varken ork, lust eller ekonomi att gå dit i ottan för att betala 200 kr för ett nytt 20-minuters besök. Jag försöker heller läka mig själv och spendera pengarna på en bra film som jag kan se flera gånger utan att det kostar något extra. 


Det måste kännas bittert att ha studerat till läkare med resultatet att man egentligen inte kan hjälpa patienterna eller kunderna, som vi numera kallas. När de försöker att verkligen ge vård, så bestraffas de. "Doktor N, chef för en privat vårdcentral i Stockholm, gör inte så. Men hon vet andra husläkare som skulle kalla Karlsson en fjärde gång, bara för att berätta att blemman var ofarlig. Hon ringer i stället och går miste om ytterligare 485 kronor. (Det finns ingen priskod för telefonkontakt.) Och skriver hon recept, räcker de i ett år, fast det mest lönsamma är att skriva på tre månader. Varje recept ger 80 kronor." Vården är på väg käpprätt åt h-vete!


O-fridens.    


 

Av Ewa - 17 februari 2013 20:45

.......höjden av (att vara i) dålig form är? Man får mjälthugg av att sova. Både igår och idag vaknade jag med ont i höger sida. Igår släppte det, men det har det inte gjort idag. Mjälthugg? Levern? Ospännande fortsättning följer kanske.


Halv-fridens.   


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards