Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Ewa - 15 januari 2013 22:15

Jösses, vad det har snöat!! Det har nog kommit uppåt 15 cm sedan i natt, torr och fluffig snö. Pär har skottat 2 gånger och Elin 1 gång. Jag promenerade enligt orkes-prov-schemat, men det handlade om 85% pulsande på oplogade trottoarer och inte så mycket egentlig promenad. En kort stund i början undrade jag vad jag hade gett mig inpå och skulle jag verkligen orka? Att pulsa Flaten runt tog 65 minuter mot de vanliga 50, men det var skönt, väldigt skönt! Snön vräkte ned hela tiden och jag mötte en äldre herre som var ute med sin strävhåriga tax. "Nu tycker jag att det får räcka med snö" sa den äldre herren. Jag höll med och lade till "Särskilt när man har så korta ben som han har" och pekade mot taxen som knatade på fast snön nådde upp till magen. Det kändes i låren efteråt, men inte i ryggen, inte i knäna och inte i fötterna. Det kändes endast i låren - fantastiskt! Den skonsammaste promenadformen är kanske i snö eller sand trots att det blir pulsigt och slirigt. Innan jag kom iväg och såg hur snön föll och föll och föll och föll, så övervägde jag att utnyttja promenadbandet i stället, men så mindes jag mina dåliga skor och hur djävulskt ont i ryggen jag fick den senaste gången och näää. Det är så skönt att komma ut och andas frisk luft och jag ångrar mig inte. Faktum är att jag ser fram emot morgondagens runda!


Den här vyn har varit med tidigare. Flaten. Det är inte dimmigt, det snöar.

  


När jag lånar pengar, så är jag inställd på att betala tillbaka och det har ingen betydelse hur mycket pengar det handlar om. Göran Persson sa att så länge man har skulder är man inte fri. Så sant, så sant. Stefan Ingves vill att det ska införas regler om att man ska amortera av sina (bo)lån om bankerna inte börjar ta sitt ansvar. Det är på tiden! På DN.se finns argument för och emot amortering och argumenten för amortering tar jag inte upp eftersom det är så självklart att man ska betala tillbaka sina skulder. De 2 argumenten mot amortering är så otroligt dumma att jag häpnar. " Den som har mångmiljonskulder, inte ovanligt i Stockholm, kommer knappt att märka att skulderna sjunker."  Vad tusan har det för betydelse?! Man ska väl betala tillbaka det man har lånat och så som folk lånar pengar nu för tiden, så är det ju inte längre endast ens egen ekonomi som påverkas utan hela Sveriges. "För unga hushåll, nya på marknaden och med en växande familj, kan ett amorteringskrav bli en väl tung börda att bära."  Vare sig hushållet är "ungt" eller gammalt, så måste man ju anpassa sig efter den inkomst man har. Något som jag är övertygad om skulle dämpa hysterin på bostadsmarknaden är att man slutar att göra om hyresrätter till bostadsrätter eftersom det självklart triggar bolånemarknaden. Det behöver man väl ingen examen i nationalekonomi för att begripa. Alla dessa "unga hushåll" behöver hyresrätter för att över huvud taget kunna flytta hemifrån, de ska inte tvingas till stora banklån för att få någonstans att bo.


Jag läste ut "...Gatsby" idag och jag läste även efterordet skrivet av översättaren. F S Fitzgerald dog för länge sedan och jag kan inte låta bli att undra om inte översättaren analyserar sönder detaljerna? Den gula färgen användes av den anledningen och den gröna färgen symboliserar det medan reklamskylten placerades där och med det motivet av just den anledningen och gästerna fick efternamn efter olika sorters valar av den där anledningen blablabla. Det finns ingen möjlighet att fråga författaren vilket jag skulle vilja göra. Det är den här sortens analyser som jag tycker blir så löjliga och som gör att viss litteratur känns så snobbig och fiiiiinare än annan littertur. Isch!Efter 9 dagar med väääääldigt regelbunden fysisk aktivitet, så har en effekt uppdagats som är fullkomligt logisk, men ändå oväntad för mig. Nä, jag har inte gått ned i vikt. Inte vad jag vet i alla fall. Däremot har jag fått en bättre aptit och kan numera äta lagad mat utan en knut i magen och jag äter mer. Plötsligt är mat ganska gott, vissa rätter godare än andra. Tyvärr, är hungerkänslorna kvar och jag har skaffat mig en ganska lyxig matvana på kvällen. Parmaskinka (prosciutto) är bland det godaste jag vet och numera det enda fläskköttet jag äter. Lite youghurt och en Baby Bel-ost tillsammans med 2 skivor parmaskinka. Hyfsat nära LCHF, tycker jag. Om jag känner mig själv rätt, så är det här med parma en övergående grej, men om den visar sig bli bestående, så får jag väl finansiera inköpen med mina egna pengar, eller vad säger du, Pär?


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards