Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Endorfinkick de luxe

Av Ewa - 29 december 2012 16:15

Nu är jag ensam 2-bening för Elin och Pär åkte till Öland vid 8 i morse. De har kommit fram ordentligt och via MMS:et kan man se att de har barmark.


Jag blev kvar i sängen till halv 12. Den planerade promenaden blev inte av och utsidan var inte särskilt lockande heller med sitt gråväder och halvstormande. Det var säkert snorhalt oxå. Efter lunchen tog jag på mig träningskläderna och mina gympaskor och klev upp på det nyförvärvade promenadbandet som står på övervåningen. Vi har haft det i bara 5 dagar, men Elin har redan använt det 3 gånger och Pär 2. Det känns som en bra investering. Jag gick i ca 60 minuter. Man bör inte köra längre än 60 minuter i ett svep eftersom maskinen inte är så himla stark (den är ju inte som den som finns i löpbanden på ett gym) och den stänger faktiskt av sig efter den tiden. Efter 20 minuter var jag tvungen att kila ned på toaletten (3 muggar te till lunchen......) och när jag hoppade på igen, så startade räkneverket om, så jag körde ungefär 60 minuter och det räckte bra för mig. Jag började på 4 kilometer timmen, ökade ganska snart till 4,5 och efter ytterligare en stund till 5 kilometer i timmen och där höll jag mig kvar, men efter sammanlagt 40 minuter, så ökade jag till 5,5 och det kändes otroligt bra! Jäklar, vicket tempo! Det var nu som endorfinerna kickade in och jag hamnade nästan i ett zen-liknande tillstånd.


Jag läser en väldigt bra bok just nu som utspelar sig i Persien i början av 1600-talet. Religionen är islam. Det är nästan 400 år sedan, men den muslimska kvinnans villkor har inte blivit mycket bättre. Det är hemskt! Flickan det handlar om väver mattor och på CarpetVista.se finns det 2 videor ā 6 minuter där man får följa hela processen av mattillverkning. Mycket intressant och det var en fördel att ha sett dem när jag läser boken.


Fridens.    

 
 
Annie

Annie

29 december 2012 20:51

Du ger mig så många bra boktips. Flickan som vävde sidenmattor är beställd. Likaså Snöblomma och den hemliga solfjädern.
Kram och Trevlig Helg <3

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

29 december 2012 22:44

Det är härligt att du kan läsa igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards