Direktlänk till inlägg 27 december 2012

Jag är ateist/humanist

Av Ewa - 27 december 2012 21:29

DN.se inledde idag en artikelserie som handlar om religion, tro och traditioner. Jag är ateist och för mig har just julen (eftersom den precis är avklarad) ingenting med Kristi födelse att göra. Det har den aldrig haft. Precis som Björn Ulvaeus som intervjuas i artikeln, växte jag upp utan religiösa ritualer. Jag är döpt för där har man inte mycket att säga till om, men jag har inga gudföräldrar och jag valde att inte konfirmera mig. Det är som BU säger: "Då är det på allvar. Då ska man verkligen bekänna sin tro.". Det var ytterst få av mina kompisar som konfirmerades därför att de ville bekänna sin tro. Det enda de trodde på var att de skulle få presenter och det var det som fick de att konfirmeras. Redan då äcklades jag av hyckleriet i det hela, men då hade jag inte orden att uttrycka det. Det kändes bara så fel. Mina äldre syskon konfirmerades, men lillasyster gjorde inte det. Mamma trodde nog på någon sorts gud, men jag har inte susning om hur pappa förhöll sig.


Till skillnad från BU, så betalar jag ingen kyrkoskatt för jag gick ur Svenska Kyrkan för 25 år sedan. Det handlar inte om att jag är snål för det rör sig om ett par kronor per år utan det handlar om principer. Jag går aldrig i kyrkan heller, vare sig på gudstjänser, julottor eller ens konserter. Kyrkan som byggnad har jag väl inte så mycket att orda om mer än att de kan vara vackra och att det råder en sorts frid där som inte kan hittas någon annan stans.


Allt som vi gick igenom när Elin var tillsammans med Skitstöveln väckte mig på ett brutalt sätt. Jag var naiv förut som trodde att det går att förena olika religiösa inriktningar, men när katoliker och protestanter (som ju ändå är förhållandevis lika varandra) inte kan hålla sams på Irland, så finns det väl inte mycket hopp för att en muslim ska kunna samsas med en svensk.


"Han tror inte på Gud eller något liv efter döden och ogillar alla former av religiös extremism. Men ateisten Björn Ulvaeus har inga problem med att det sjungs psalmer i kyrkan på skolavslutningar, och han uppskattar att sitta en stund i en kyrka och fundera över tillvarons mysterier." Det stämmer så väl in på hur jag tänker och känner. Precis som BU är jag heller inte rädd för att dö utan rädd för hur jag kommer att dö.


Fridens.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards