Direktlänk till inlägg 29 november 2012

Att uttrycka sig

Av Ewa - 29 november 2012 21:09

Diskussionen om hur pass chefen ska lägga sig i de anställdas motionsvanor fortsätter. Jag har många åsikter om det här, men ibland lyckas andra få sagt det jag försöker få sagt.


Arbetslivsforskaren Henrietta Huzell:


"Det här grundar sig i en felaktig föreställning om att den disciplinerade människan inte är överviktig, att människor som väger för mycket saknar respekt för sin kropp och därmed skulle utföra sina arbeten sämre. Men man kan inte utläsa en människas arbetsförmåga på det sättet."


"Dels leder det till utsortering av dem som inte passar in. Dels blir det en likriktning av dem som rekryteras, personer med andra synsätt och erfarenheter utesluts. Det finns amerikanska företag där de anställda inte bara bär samma kläder, är i samma ålder och gör samma saker - de ser likadana ut. Vad blir det för arbetsliv? Vad händer med utveckling, reflektion och kritiskt tänkande om alla är likadana?"


"Det blir norm, fullkomligt självklart att man alltid ska vara tillgänglig, att man ska kunna jobba vilken tid på dygnet som helst. Den som drar en gräns och säger nej, jag kan inte jobba då, jag ska vara ledig, blir betraktad som en främmande fågel. Alla kommer inte att klara detta pressade arbetsliv, de får aldrig någon riktig återhämtning. Och det kan på sikt leda till sjukdom."


"Chefen har hört att man blir mindre stressad om man motionerar, men kanske är det avlastning och färre arbetsuppgifter personalen behöver. Kanske skulle man behöva anställa mer folk eller omorganisera."


Tack för de orden!


Fridens.    



 
 
Gröngöling

Gröngöling

29 november 2012 22:57

Jag fastnade speciellt för det sista stycket, att det skulle bli bättre på arbetsplatsen om alla motionerar, när det kanske i själva verket skulle behövas genomgripande (kostsamma) förändringar och lättnader på arbetsplatsen. Motion är den nya lugnande drogen för massorna! Om du är andfådd kan du inte klaga på chefen.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

30 november 2012 22:07

Att fixa ytan är enklast samt att lägga hela ansvaret på den enskilda individen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards