Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Ewa - 21 augusti 2012 21:07

För första gången på 13 år har min familj inget som helst att göra med höstens skolstart. En märklig känsla. Först går jag själv i skolan en himla massa år och sedan går mitt barn i skolan en himla massa år vilket gör att augusti har varit synonym med skolstart. Nu är augusti bara 1 av de 12 månaderna.


Henrik VIII var en kung med fruktansvärt stor makt. När han inte fick igenom skilsmässan från Katarina av Aragonien, så såg han till att få total makt över kyrkan. Häpp - så kunde han skilja sig! Men det gällde enbart i England för Påven & Co inklusive Katarina själv godkände inte det hela och Henrik VIII blev dessutom bannlyst, men vad spelar en bannlysning för roll när man tillsammans med sin nya fru, Anne Boleyn reformerar hela England från katolicismen till protestantismen? Den som inte godkände Anne som Englands nya drottning eller hennes dotter som ett legitimt barn till Henrik skrev under sin egen dödsdom. Allt är väldigt fascinerande och väldigt skrämmande. Fy, tusan för att så mycket makt kan ligga i händerna på en enda sjukligt nyckfull människa! Det är så det är i dagens diktaturer. Nu har jag 2 avsnitt kvar av den andra säsongen av "Tudors" och den blir allt bättre och sexscenerna allt färre, inte ens en per avsnitt. 2 säsonger kommer med morgondagens post. 


Halv-fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards