Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Ewa - 4 juni 2012 21:34

Våra marsvin.

Jag börjar tycka om mörk choklad.

Stilnoct.

 

Fridens.    

Av Ewa - 4 juni 2012 21:12

När svärisarna firade sina födelsedagar förra månaden, så fick de "Planet earth/Life" i present från oss allihop (blue ray-utgåvan). Det är en serie som de har sett och tyckt väldigt mycket om. Vi har oxå köpt den (DVD-utgåvan) och vi har sett 4 timslånga avsnitt hittills. Jag vet inte om jag vill se mer. Jag vet inte om jag tycker om den. Filmtekniken är "banbrytande" och fotot och scenerierna är rent av fantastiska. De sekvenser där djur finns med är naturligtvis mina favoriter, men det är även de sekvenserna som gör att jag inte vill se mer. Jag pallar inte att se de villkor som gäller i djurens värld, i deras naturliga miljöer. Det är samma sak varje gång ett djur visas: efter någon minut, så kommer en fiende in i bilden och det blir en actionartad jakt som, oftast, slutar med nedlagt byte. De ger sig alltid på ungar och svaga djur och det är alldeles för ofta som 3 eller fler djur arbetar tillsammans för att ringa in och lägga ned en enda stackare. Jag klarar inte av det! Jag är antagligen för känslig, överkänslig, löjligt känslig, men jag mådde fysiskt illa när de filmade en krokodil som tog en intet ont anande gnu när den drack vatten. De plågade ljuden som gnuen gav i från sig och sedan tanken på den dödsångest som den måste ha känt! Man fick se den scenen i repris, i slow-motion (så är det varenda gång) och jag undrar varför det skulle vara nödvändigt?! "När en krokodil biter tag, så släpper den inte. Det tog krokodilen en hel timme att dränka den fullvuxna gnuen." Mer än jag behöver veta!!


O-fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards