Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Ewa - 13 maj 2012 21:43

*Både Elin och Pär har varit dårförkylda.

*Veterinärbesök på torsdagen.

*Flera timmars städning på fredagen.

*Svärisarnas dubbel-kalas på lördagen.

*Lillan som lämnade oss på lördagen.

*Kajsa har gjort illa höger bakben lagom till att hon har blivit frisk i det vänstra.

*Temperaturen har svängt mellan som lägst 8 plusgrader och som mest 20 vilket har gjort att pollenhalterna har svängt något vansinnigt.


För mig har det varit en tuff vecka och idag har jag inte mått bra. Mina ögon verkar tro att jag tillbringade gårdagen utomhus och har varit extra irriterade, huvudvärk hela dagen och så trött att jag lurade i soffan i eftermiddax. Blä!


Halv-fridens.    

Av Ewa - 13 maj 2012 21:08

För 2 år sedan kom Socialstyrelsen fram till att den effektivaste behandlingen av alla former av depression är kbt och det var ingen som helst tvekan om det för de kunde backa upp sitt beslut med mängder av forskning och undersökningar som tydligt visade på att ingen annan terapiform var lika effektiv. Nu finns det "stora internationella studier" som visar på att skillnaderna mellan kbt och psykodynamisk dito är hårfin. Vad kan jag säga mer än vad var det jag sa?! Jag har aldrig trott på kbt i samband med depressioner och definitivt inte för den formen som jag själv lider av (dystymisk). Nu har ju naturligtvis psykvården anpassat sig till Socialstyrelsens riktlinjer och det har lett till att vårdcentralerna som ju är den vårdinrättning vi rekommenderas att vända oss till i första hand inte längre har möjlighet att erbjuda någon annan terapiform än kb och eftersom den anses vara så vansinnigt effektiv, så är antalet samtal begränsat. Tänk om det var så att man som cancersjuk får veta att Socialstyrelsen har kommit fram till att endast cellgifter är effektivt som behandling, att operationer inte längre rekommenderas och att man dessutom inte får mer än 10 läkarbesök på sig att bli återställd? Varför anser man att det är rimligt eller ens acceptabelt att behandla psykiskt sköra människor på det här sättet?!


   


PS. "...... vid depressionstillstånd så duger de här metoderna lika. " - vad är det för j-a svenska?? 

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards