Direktlänk till inlägg 6 maj 2012

Surroundeffekt och beteendemönster

Av Ewa - 6 maj 2012 16:54

Hemma hos mig rullar allt på, det händer inget särskilt. Pär och Elin är dårförkylda och det snoras och hostas till både höger och vänster, så att det blir rena surroundeffekten. Jag parerar och håller mig undan, så gott jag kan för jag vill inte bli smittad - det räcker med allergin som är plågsam just nu: jag blir så trött och sover middag vissa dagar, näsan rinner och ögonen är så irriterade att det ibland känns som det finns krossat glas under ögonlocken. Jag har numera en sak gemensamt med Kajsa nämligen röda ögon.


Jag har äntligen lyckats läsa färdigt den sista boken i trilogin om "Hungerspelen"! Den första boken var väldigt bra, den andra var hyfsad och den tredje var trist, men inte tillräckligt trist för att jag skulle ge upp innan jag fick veta hur det hela skulle sluta för den var, åtminstone, inte förutsägbar. Det tog nog närmare 2 veckor för mig att läsa den. Kanske är jag på väg ur min intensiva läsperiod, men jag tror mer på att det var bokens fel för jag kände mig helt enkelt inte lockad att sitta och läsa, men nu kan jag äntligen välja ut en ny!    


Jag mår dåligt. Jag vantrivs. Jag är missnöjd. Det här gör att jag är lättirriterad och grinig. Det här ger mig ångest, ibland på Oxascandnivå. Jag vet att om jag vill slippa ur den här nedågående spiralen, så måste jag se över vad jag äter och jag måste komma ut på promenader. Precis idag, så är det mina ljuskänsliga allergiröda ögon som hindrar mig från att gå ut, men i övrigt, så har jag svårt att hitta motivationen. Jag vill må bra! Jag vill gå ned i vikt! Jag vill hitta min drivkraft igen! Dr Phil säger att allt negativt beteendemönster som man inte lyckas bryta t.ex att äta fel eller bara sitta i soffan får man ut något av och så länge man får ut något av det, så lär man inte kunna ändra på något och det tror jag på. Vad får jag ut av att slarva med den kost som jag vet att jag mår bra av? Vad får jag ut av att inte ta de promenader som jag vet att jag mår bra av? Jag vet inte. Än.


O-fridens.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards