Alla inlägg under december 2011

Av Ewa - 17 december 2011 15:33

Igår. Efter en vidrig natt med kanske 3 osammanhängande timmars sömn, så var ångesten med mig konstant. Det blev otillåtna 4 Oxascand för annars hade jag inte klarat av dagen. Jag kunde inte äta middag pga en enorm knut i magen och ingen som helst smak. På kvällen, när jag även hade tagit mina Lyrica, så mådde jag bättre igen. Vi såg en dålig katastroffilm tillsammans, "2012" som var 2,5 timme lång och som verkade ha koncentrerat sig på effekter (som ibland imponerade) snarare än en hållbar handling. Sedan satt jag och läste till midnatt - det var ingen idé att gå och lägga sig eftersom jag förmodligen inte skulle kunna sova - men det slutade med att jag satt i soffan och sov med boken i händerna, så vid midnatt gick och lade mig och blev väldigt förvånad över att det inte var svårt att somna. Jag blev ännu mer förvånad när jag upptäckte att jag hade sovit nästan 6 timmar i sträck.


Idag. Vilken skillnad det är när jag har fått sova! Ingen omedelbar ångest när jag vaknade. Jag tog mina mediciner vid 8 och lade mig igen och efter någon timme somnade jag igen och sov till halv 11.


Halv 12 stack Pär och Elin iväg för att först ta ett övningskörningspass och sedan åka till min syster Lajla på julfika. Jag sysselsatte mig med städning vilket fungerar suveränt när det gäller att hålla ångesten stången, men förr eller senare tar även det slut och ångesten kommer krypande......


Det har snöat hela dagen idag. Isch.


O-fridens. 

Av Ewa - 15 december 2011 15:14

Det tar aldrig slut.

Det verkar aldrig bli någon lindring.

Jag vaknar flera gånger varje natt och har svårt att somna om.

Vid 6-tiden brukar ångesten ge sig till känna och jag försöker hålla ut till 8-tiden med att ta medicinerna eftersom jag inte har hur många "doser" att ta av som helst.

Jag sover en timme här och en timme där och vaknar alltid med ett ryck och börjar ångest-svettas direkt.

Mellan klockan 11 och 15 brukar jag må hyfsat, men sedan sätter ångesten in igen och då räcker det inte med en Oxascand, men mer får jag inte ta.

Jag tvingar mig att stå ut till middax-dax då jag kan ta min sista Oxascand i kombination med ökad dos av Lyrica (och det hade en bra effekt igår).

Kvällarna brukar vara bra och lugna.

Vid 23 är det läggdax igen och sedan börjar allt om igen.

Den ena skit-dagen efter den andra.


Burstädning på förmiddagen.

60 minuters promenad på eftermiddagen.


O-fridens.

Av Ewa - 13 december 2011 17:27

En äldre herre.

Han sa en bra sak: "Vi kommer att få ordning på det här. Från och med nu är jag din ende läkare och vi kommer att ha regelbundna uppföljningar."

Min antidepressiva medicin blir Sertralin (som är den samma som Zoloft som jag åt för några år sedan och som fungerade väldigt bra ända tills den slutade fungera). Det känns som ett antiklimax faktiskt, men han tror på den eftersom jag har haft bra effekt av den tidigare och eftersom den är en väl beprövad medicin.

Innan vi kom fram till beslutet om medicin, så var det ett tillfälle när han nämnde 3 olika mediciner och sedan frågade mig vilken jag trodde på. Usel taktik för då satt jag och storgrät och nästan skrek: "HUR SKA JAG KUNNA VÄLJA??!!!". Han valde åt mig.

Jag ska öka på Lyrican ordentligt mot ångesten och jag ska fortsätta med Oxascand, men jag får inte ta 4 tabletter/dag eftersom medicinen är beroendeframkallande. Lyrican ska ta ansvaret för ångesten.

Återbesök den 25 januari.

Pär följde med mig idag och det var tur det för ibland var jag knappt kontaktbar och än mindre mottaglig för information.


Efteråt åkte vi till Coop i Södertälje och veckohandlade vilket var snabbt gjort och sedan till apoteket i Salem för att hämta ut alla mediciner.


Lunch och "Huset Elliot". Sedan försökte jag sova i soffan en stund, men varje gång jag höll på att somna, så blev jag störd.


ÅNGEST!


En skit-dag.


O-fridens.


Av Ewa - 12 december 2011 15:20

I morgon ska jag träffa nya läkaren DS. Han MÅSTE hjälpa mig!! Om jag inte får hjälp NU, så vet jag faktiskt inte vad jag gör! JAG ORKAR INTE MER! Pär ska följa med mig och dessutom vara ledig hela dagen.


O-fridens.

Av Ewa - 11 december 2011 16:22

Igår fick jag det. En dag utan tårar och det är sällsynt nu för tiden.


Jag kom iväg till middagen hos svärisarna och det var så skönt att komma hemifrån! Det var skönt att träffa människor som känner mig och som jag inte behöver förställa mig inför. Människor som vet att allt är skit just nu. Det var skönt att sitta med och mest lyssna när andra pratade. Jag kunde äta oxå, men det gick långsamt.


Jag har, på eget bevåg, ökat dosen av Oxascand från 3 tabletter/dag till 4 för jag orkar inte med ångesten längre. Jag vill vara bedövad. Jag vill slippa känna.


Pär och jag promenerade på förmiddagen. Det var tungt och jag var trött och smått yr av medicinen och det var ingen höjdare, men det blev 60 minuter.


I övermorgon ska jag träffa den nya läkaren DS.


O-fridens.

Av Ewa - 9 december 2011 14:20

.......och fortsätter och fortsätter och fortsätter.......


Det stora ovädret som SMHI varnat för har tagit sig uttryck i väldigt blåsigt och lite blötsnö. Nu på eftermiddagen har det ösregnat. Blötsnö ovanpå den blankis som har varit de senaste 2 dagarna....... Det är nu tredje dagen som jag inte har varit utomhus och det känns inte bra på något sätt.


Under över alla under, så har den sk. Salemmarschen flyttats från vår kommun och in till Stockholm och Mynttorget (tror jag). Den går av stapeln i morgon, men för första gången på 10 år, så kommer vi i Rönninge och Salem att få lugn och ro i stället för invardering av poliser med piketer och avstängd pendeltågstrafik.


En annan tradition som går av stapeln i morgon är pepparkaksbaket hos svärisarna. I år blir det med 2 små variationer. Dels kommer Hashim att vara med och dels kommer jag att åka in senare för att vara med på middagen. Anledningen till att jag åker in just i år är att jag inte står ut med att vara ensam hela dagen då Pär och Elin åker in redan vid 10-tiden. Hur det kommer att gå är ju en annan femma. Jag har väldigt svårt att äta lagad mat nu för tiden pga den konstanta knuten i magen. Ångest, ångest, ångest.


4 dagar kvar till nya läkare DS.


O-fridens.

Av Ewa - 8 december 2011 10:44

Igår. Jag satt inne hela dagen. Jag försökte promenera, men jag kom inte ens ut från gården pga halka. Jag hatar att promenera när det är halt, så jag vände om direkt när jag kände att skosulorna inte fick något fäste. Frustrerande - en promenad om dagen har blivit nästan nödvändigt!


Det var en dålig dag igen med en hel del gråt. Jag tog Theralen-droppar till middagen för att få sova på natten - jag har inte sovit en hel natt på 2 veckor.


Idag. Dropparna fungerade och jag sov faktiskt hela natten. Jag vaknade till en enda gång. När Elin kom in vid 8 för att säga hejdå, så kunde jag inte somna om fler gånger. Jag låg kvar till 9 när jag steg upp och tog mina mediciner och 1 Oxascand och lade mig igen, men det funkade inte. Ångesten fick upp mig och jag städade marsvinsburen.


Jag kan inte koncentrera mig.

Jag orkar inte skriva mer.


5 dagar kvar till nya läkare DS.


O-fridens.

Av Ewa - 6 december 2011 15:30

Klockan 05.32 i morse.

Mantra.

NEJ!

Jag har INTE ångest!

Det finns ingen anledning för mig att ha ångest just nu.

Andas djupt.

Jag känner INGEN panik.

Det finns ingen anledning för mig att känna panik nu.

Andas djupt.

Jag är hemma.

Jag är trygg.

Jag är trött.

Jag behöver inte hålla mig vaken vid den här tiden.

Jag behöver vila.

Andas djupt.

Andas.

Andas.

Andas.

Andas.

Andas.........


Vid halv 7 kände jag att jag blev trött igen och jag somnade och sov till 8 då jag gick upp och tog mina mediciner och 1 Oxascand och släppte ut grisarna. Sedan lade jag mig i soffan och började med ett liknande mantra. Efter 40 minuter tog jag en andra Oxascand och lade mig i soffan igen. Jag koncentrerade mig på andning och upprepningar och sov till och från till klockan 11. Tiden 11 har blivit en gräns för mig. Jag vill ogärna vakna eller stiga upp innan dess eftersom jag inte vet hur jag ska hantera all tid som sträcker ut sig framför mig. Den här gången låg jag kvar till halv 12, då jag steg upp och väckte Elin som var hemma idag.


Det snöade igår kväll. När jag gick till Salem idag igen för att hämta ett paket idag igen, så låg det ett tunt snötäcke på alla gångvägar och trottoarer. De hade varit duktiga med att sanda och grusa, så det var inte alls halt som igår, men det var kallt. Vinterkallt. Speciellt om ansiktet. 60 minuters promenad.


Jag försökte att läsa en bok av Nora Roberts igår, men det var heeeeelt fel bok för mig. Jag mådde så djävla dåligt och satt och stortjöt. När jag sedan försökte läsa igen, så blev jag så förbannad över att en bok kunde var så dålig, så sockersöt och genomäcklig att jag dängde den i min papperskorg och började läsa "Gåvan" i stället. Det gick mycket bättre.


1 vecka kvar tills jag ska träffa nya läkaren DS.


O-fridens.


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards