Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Promenad och skatt

Av Ewa - 21 september 2011 15:57

Jag lade mig tidigt igår, strax efter 22 och somnade vid 23. Ganska tidigt med andra ord. Alltså hade jag sovit färdigt när jag vaknade vid halv 10 idag. Jag kokade ett ägg till frukost och sedan gick jag ut. Jag hade tänkt gå samma, långa runda som jag gick i söndax fast åt motsatta hållet. Det duggregnade, men jag ändrade inte planerna. Efter ungefär 25 minuter, så övergick duggandet till ordentligare regn, men jag ändrade inte planerna. Efter ytterligare en kvart, så ösregnade det och då ändrade jag planerna och gjorde promenade kortare, men när jag kommit fram dvs. hem och tittade på klockan, så hade jag promenerat 75 minuter i alla fall, så tidsmässigt blev det inte så mycket kortare. MBT-skorna med sin luftiga nätöverdel är värdelösa i den här sortens väder och jag fick byta till torra strumpor. Nu är så pass svalt ute att jag skulle kunna börja använda mina vinter-MBT och då får jag vara torr om fötterna oavsett väder.    


Elin och jag ser ju mycket amerikanskt när det gäller filmer och serier och vi har ett ganska bra hum om hur den amerikanska sjukvården fungerar när det gäller avgifter. I samband med att jag låg inlagd en natt för ect-behandling och sedan åkt fram och tillbaka flera gånger, så frågade Elin hur mycket så'nt kostar och skulle jag komma att få en räkning. Jag förklarade att jag inte behöver betala ett nickel tack vare att jag betalar skatt. Sverige är inte perfekt och med tanke på hur vi sjuka behandlas av FK, så finns mycket övrigt att önska, men som sjuk, så vill jag ändå inte bo i något annat land! Om vi inte hade haft det skattesystem vi har, så skulle jag förmodligen inte ha haft råd med de 6 ect-behandlingar som jag gick igenom. Storbritannien, Kanada och Frankrike har liknande system när det gäller sjukvård.    


Fridens.    

 
 
margus

margus

21 september 2011 21:59

Så superduktig du är med 'prommisarna'. Där ligger jag i lä...
Vi har det fint när det gäller sjukvård i Sverige... än så länge. Har dock en känsla av att det ändras framöver (sade pessimisten).

http://margus.bloggplatsen.se

 
sussi

sussi

22 september 2011 09:01

De tur vi har som du skriver våran vård som den är. Sonen pratade med om de härom dagen. Han sa tänk om vi bott i USA då kanske jag hade vart ännu mer sjuk eller död. De sånt man inte tänker på när man själv är "frisk". Men fkassa.. Jag hoppas de går lättare för dig denna gång hos dom när de är aktuellt.Gillar din blogg ,läser men är dålig på att kommentera. Tycker du är en så klok kvinna som skulle passa bra att skriva i tidningar!

http://fritidsforskare.wordpress.com

Ewa

22 september 2011 10:16

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards