Alla inlägg under maj 2011

Av Ewa - 7 maj 2011 15:38

Jag är oerhört stresskänslig. Jag orkar inte alls med lika mycket som jag skulle vilja och det gör mig frustrerad på gränsen till knäpp. Idag är jag väldigt trött. Tung i hela kroppen. Smådeppig och gråtfärdig. Det beror på att jag har varit igång ganska mycket under veckan.


Måndag: 90 minuters promenad. Laga middag.

Tisdag: Veckohandling på Konsum.

Onsdag: 90 minuters promenad. Hantelträning. Laga middag.

Torsdag: Burstädning. Laga middag.

Fredag: 70  minuters långsam promenad. Hantelträning. Middaxdiskning.

Lördag: Sov till halv 12. Potatisskalning. Packat ihop kartonger och tidningar för återvinning. Middaxdiskning.


Det är alltså 2 aktiviteter per dag för mig (utom tisdagen) och det är för mycket för mig. Sorgligt. Patetiskt. Det är kalla fakta. Så är hälsan för mig i nuläget. Den kan bli bättre, men det kommer att ta tid. För ett par månader sedan, när Prövningen höll på, så orkade jag inte med ens det där! Om jag får permanent ersättning kommer det att leda till att jag kan slappna av och då kan jag koncentrera mig på min hälsa och sakta, sakta, men ganska säkert orka mer och mer.


Fridens.

Av Ewa - 7 maj 2011 15:13

Jag såg en notisrubrikDN.se igår om att en ammande mamma hade förvägrats vin på en restaurang. Idag skrev Erik Helmerson om detta för det hade tydligen varit ämne i ett radioprogram. Dessa människor..... Jag blir så trött! Denna bartender som nekade den ammande mamman, är han perfekt? Är alla dessa moraltanter som har kommenterat det hela perfekta? Om du vill ändra det mänskliga beteendet i stort, så börja med dig själv! Om jag hade suttit på den där restaurangen och noterat det hela, så hade jag förmodligen tänkt att det är ju mindre listigt att dricka alkohol när man ammar, men mamman i fråga är en vuxen människa som förmodligen gör det hon anser är det bästa för sitt barn. Man behöver inte utgå från att hon sitter hemma och pimplar vin hela dagarna medan hon ammar. Sluta vara så fördömande! Hur orkar ni? Går ni fram till rökande småbarnsföräldrar? Hoppar ni på gravida rökande för att påpeka att varje bloss de tar stryper barnets syretillförsel? Attackerar ni tjockisar som ni ser äter hamburgare? När det gäller den ammande mamman, så är det inte barnets hälsa som alla moralpredikanter är så måna om. Icke! Det är kicken av att känna sig moraliskt överlägsen som de är ute efter. Människan är inte mer komplicerad än så. Det här leder in på något jag skrev i går om kuvade hundar. Har jag rätt att gå fram till hundägaren och påpeka att hunden inte mår bra? Jag har inte hund själv, men jag vet en hel del om hur husdjur över huvud taget ska behandlas för att må bra, men det ger mig ändå inte den moraliska rätten att gå fram och påpeka att hundägaren gör fel hur gärna jag än vill. Ta en ordentlig titt på dig själv innan du dömer andra!


Fridens.

Av Ewa - 6 maj 2011 15:53

Idag skiner äntligen solen från en knall-blå himmel! Det är bara  +10 och vindarna är kalla och kraftiga, men det känns muntrare än hagelblandade regnskurar.....

 


I lördax hämtade jag ju ett paket från Muminmuggar och det visade sig att muggen var helt pajsig. Jag valde att mäjla Muminmuggar i stället för att reklamera hos posten (eftersom emballaget inte var skadat) och det gjorde jag rätt i. I tisdax fick jag svar och blev lovad en ny mugg som kom igår och som jag hämtade ut idag, hel och urfin. Mitt mäjl blev trevligt bemött och servicen går inte att klaga på, så jag kan rekommendera att handla Muminporslinet hos Anton, Joel & Oskar! Gissa vilken mugg jag kommer att dricka te ur ikväll?

                           


Promenaden i sig (70 minuter) var inte skön. Jag hade bly i benen och onsdagens promenad satt fortfarande kvar i dem. Små-ont lite över allt oxå, men jag gick inte så fort och det är alltid skönt att komma ut. Jag körde med hantlarna igen och det var skönt. I morgon ska jag ta sovis utan väckarklocka och bara hasa runt här i lägenheten. Jag behöver vila.


Fridens.


Av Ewa - 6 maj 2011 15:50

.....kan kanske svara på följande: när en hund som går i koppel har öronen bakåt och svansen hängande nedåt, nästan mellan bakbenen, är det då tecken på att den känner sig kuvad?


Fridens.

 

Av Ewa - 5 maj 2011 16:02

Jag såg ett avsnitt av "Six feet under" idag. Avsnittet inleddes med en scen där en kille med pojkvän tog ut pengar från en bankomat. De blir attackerade av ett gäng varav den ena killen misshandlas till döds. Den enda anledningen var att de var homosexuella. Det dök upp en fråga i min hjärna: hade det bög-rädda gänget överfallit 2 tjejer? Förmodligen inte av den enda, patetiska anledningen att sex mellan 2 kvinnor är läckert medan sex mellan 2 män är onormalt, äckligt och ett hot mot (den ack så bräckliga) Manligheten.


Varför är det så? Kvinnor ger inte intryck av att hotas av homosexualitet på samma sätt som män gör. Kvinnor ser inte sin Kvinnlighet som hotad i motsvarande situation. Varför inte?


Varför tänder män på sex mellan 2 kvinnor medan kvinnor inte tänder på sex mellan 2 män (i alla fall inte så att det tjôtas om det)? Det kan inte ha något att göra med att män skulle tycka mer om sex än vad kvinnor gör för det är ju rent svammel.


I serien "Six feet under", så brottas David väldigt mycket med just det faktum att han är homosexuell. Det har mest med hans religiösa läggning att göra som säger att homosexuella hamnar i helvetet. Han håller sin sexuella läggning dold, så länge det bara går och då ställer jag 2 frågor: varför skäms han för det och varför har en persons sexuella läggning så stor betydelse?  Davids mamma (en spänd sak) gör stor affär av att behöva prata med honom om det. Jag har en dotter och om det skulle ha visat sig att hon föredrog tjejer framför killar, så hade jag absolut blivit förvånad, men inte mer. Jag hade inte sett henne som avvikande eller konstig eller sjuk. Det hade definitivt inte varit ett misslyckande från Pärs och min sida vad gäller uppfostran (jag har förstått att det finns den knäppa inställningen). Hennes sexuella läggning är hennes privatsak och så länge hon är lycklig och mår bra och inte skadar andra, så har jag inte med det att göra!


Min svägerska arbetar inom förskolan/dagis och hon berättade vid ett tillfälle att ett lesbiskt föräldrarpar hade förklarat sig "öppet homosexuella". Jaha. Ska man dunka dem i ryggen och tycka att de är starka? Min första reaktion var en undran varför de över huvud taget berättade det; vad 17 har någon med deras sexuella läggning att göra?? I så fall kan jag förklara mig själv som öppet hetersexuell.


Är homosexualitet en avvikelse? Ja, i den mån att den avviker från naturens grundläggande behov av fortplantning. Tyvärr, så tror jag ju inte att det är "naturens grundläggande behov av fortplantning" som gör att homo-fober misshandlar homosexuella......


Ju mer jag lär känna människan desto mer vill jag ha en hund marsvin.


Fridens.



Av Ewa - 5 maj 2011 14:20

Jag har precis sett "Knifedge" och jisses vilket bottennapp den visade sig vara!! Ni som tycker om riktigt bra läskiga filmer som t.ex "Blair witch project" och "The others" - se inte den här! Skådespelarena i huvudrollerna var usla. Så stela och med idiot-uttryck i ansiktet mest hela tiden. Jag undrar varför proffs som Hugh Bonneville och Joan Plowright ställde upp i den här filmen??? Intrigen var förutsägbar och lika spännande som att se färg torka. Tråkigt och konstigt filmfoto och regi helt i samma klass som skådespeleriet. På omslaget står det att den är i klass med just "The others" och det är nästan så att jag borde be om pengarna tillbaka för fruktansvärt falsk marknadsföring! Det gör fysiskt ont att göra den här sortens misstag.......


Fridens.

Av Ewa - 5 maj 2011 14:18

.....vad det är för skillnad på motion och träning? Någon? Nannis?


Fridens.

Av Ewa - 4 maj 2011 16:28

Jag ville verkligen promenera idag. Det kröp i benen. När jag steg upp halv 10, så regnade det inte. "Jäss!" tänkte jag och åt frukost i lugn och ro. Innan jag bytte till träningskläder, så öppnade jag ytterdörren för att kolla vädret. Det ösregnade.     Det var en sak att jag skulle behöva ta på mig vinterjackan och handskar pga det få plusgraderna, men jag hade ingen lust att dessutom bli blöt.     Jag lade mig i soffan och läste ut "Påven Johanna". Sedan åt Elin och jag lunch med regnet stundvis piskande mot rutan. Strax efter 14 hade det lugnat ned sig och jag blev hoppfull igen, så innan nästa skur hann blåsa in över oss, så fick jag på mig nödvändiga kläder och kom iväg på en 90 minuters promenad i mestadels raskt tempo och fy, tusan vad det var skönt!!!     När jag hade ungefär en kvart kvar tills jag var hemma, så kom det en hagelblandad skur som blötte ned mig rejält även om det inte var in på bara kroppen. Det var extra skönt att få komma in och byta till torra kläder. Sedan strechade jag och efter det körde jag några armövningar med Elins 2,5-kiloshantlar; armarnas fram- och baksida  +axlar. Armarna var alldeles darriga efteråt och det kändes nästan som efter ett styrketräningspass!      Jag älskar att ha ork!!!


Fridens.



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards