Alla inlägg under maj 2011

Av Ewa - 12 maj 2011 20:49

Plötsligt händer det: jag har ett recept i min blog!

Receptet är på en stark sås som vi brukar ha till kyckling och den är god att dippa t.ex gurka i. Det härstammar från Viktväktarna och det är det enda som jag har behållit därifrån.


4 msk ketchup

1 msk flytande honung

1 msk Dijon-senap

1/2 tsk chili-pulver

Några droppar Worcestershire-sås

Salt


Fridens.

Av Ewa - 12 maj 2011 16:02

Att gå omkring i De Magiska Sandalerna i flera timmar (igår) innebär en helt annan gångstil jämfört med MBT, men jag blir inte trött i fötterna eller får ont utan det är i lårmusklerna som det känns och det är där det känns idag; tunga ben. Klockan hörde av sig vid 9 så som det är meningen, men jag steg inte upp förrän närmare 11. Trött. Efter lunchen städade jag hos marsvinen och sedan duschade jag. Jag har frustrerande hårproblem just nu och det har jag haft ända sedan jag klippte mig. Det är inget fel på själva klippningen, men det känns som att håret har tröttnat på frisyren och har kommit in i någon sorts trotsålder. Dessutom kliar det konstant i hårbotten. Jag försöker att ge frisyren omväxling genom att benan får byta sida, men det hjälper inte längre. När jag hade tvättat håret i tisdax, så satte jag i för mycket vax och det är sååååå äckligt! Jag fick skölja ur allt med hjälp av duschen vilket ledde till att hårbotten började klia. När jag vaknade igår, så såg jag inte klok ut rent frisyrmässigt och efter en tyst och ojämn kamp där håret avgick med segern, så tog jag duschen och sköljde igenom alltihop en gång till och efter det var hårbotten rejält uttorkad och kliade, kliade, kliade. När jag tvättar håret, så brukar jag gnida in balsam i hårbotten vilket lindrar klådan (i brist på annat helt enkelt), men när jag bara sköljer med vatten, så gör jag ju inte det. Rosie säger att jag inte har mjäll, men jag undrar jag...... Det kan ju vara min psoriasis artrit som är i skov just nu. Det kliar och det flagar, så nu har jag köpt Head & Shoulders för torr hårbotten och det använde jag idag och just nu känns hårbotten lugn. Hur frisyren är orkar jag inte ens gå in på.      Jag är vansinnigt frestad att ta Pärs klippnings-maskin och raka av rubbet med 3 mm kvar, men varje gång jag säger så, så skriker både Pär och Elin i protest. Varför inte?! Är det alltför okvinnligt, kanske? Jag har aldrig sett mig som vare sig kvinnlig eller feminin (och ju tjockare jag har blivit desto längre ifrån det har jag kommit) och jag skulle inte känna mig manlig för att skallen är närapå rakad. Fy, fan vad jag är leds på mitt hår!!!!!


O-fridens.

Av Ewa - 12 maj 2011 11:34

Jag har slutat att följa Melodifestivalen sedan några år tillbaka. Den har blivit för stor. För mycket ståhej och skriverier innan. Det gäller både den svenska uttagningen och den stora finalen. Trots mitt avståndstagande, så blev jag rätt sur förra året när Sverige - för första gången sedan Melodifestivalens födelse - åkte ur! I år, ikväll ska Eric Saade se till att Sverige kommer med i leken igen. Det är unge herr Saade själv som säger det. Han har ett självförtroende som räcker och blir över. Stöddig på gränsen till arrogant. Jag har lyssnat på hans låt en enda gång på YouTube och den är varken bu eller bä, så vi får väl se hur det går.


Fridens.

Av Ewa - 11 maj 2011 20:52

Vi var i Skärholmen på eftermiddagen. Pär skulle handla en del pryttlar på Clas Ohlson och medan jag strosade runt där, så hittade jag en rolig vattenflaska att ha i väntan på en ny SATS-flaska. Den har ett löstagbart kylelement som man kan lägga i frysen och som sedan håller vattnet kallt  (den är stav-formad och är fäst i en egen plastring som hänger på öppningen och ). En sorts fiffighet i min smak!

På Intersport tänkte jag köpa hantlar som är snäppet tyngre än de Elin har (som är på 2,5 kg) och ett stöd till vänstra handleden. Jag hade kollat upp Intersports web-sida och hittat ett hantelset med en totalvikt på 10 kg för dryga 400 pengar. Jag köpte ett sådant och jag köpte även ett handledsstöd. Det var inte förrän vi satt och åt middag där i Skärholmen som det slog mig att det ju bara är en enda hantel i den där 10 kg tunga väskan trots att det kallades för hantel-set  !!    Pär hade tagit för givet att jag begrep det och sa därför ingenting. Jag var så inställd på att fortsätta mina styrkeövningar med hantel-par även om det naturligtvis inte är nödvändigt, men är man ett vanedjur, så är man. Jag blev arg (på min egen pinsamma tröghet). Jag blev sur (över att inte kunna träna som jag är van vid). Jag blev trött (över att behöva gå tillbaka till affären för att returnera den 10 kg tunga väskan). Sedan blev jag tyst medan jag satt och funderade.  ---------------  Jag kom fram till att jag inte måste göra övningarna på samma sätt som jag är van vid och vi bestämde tillsammans att om den här hanteln verkligen är bra, så kan vi köpa en till om ett tag.

Förresten så åt jag grillat kycklingbröst med klyftpotatis, salsasås och majonnäs och det var mmmmmycket gott!


Inte nog med att jag är trög i huv'et utan jag har även ett dåligt minne. På en stol i sovrummet, så brukar jag hänga mina kläder. Ibland när jag har en slö & slarvig period, så brukar det bildas en hög där, men den är aldrig större än att stolen hela tiden syns.    Idag tog jag tag i den högen och lade in kläderna där de skulle vara. Det här ledde till att jag hittade ett par 3/4-byxor i ljusgrått som jag köpte förra sommaren och som jag hade glömt bort fullständigt. Det kan handla om förträngning oxå eftersom byxorna satt för hårt runt midjan för att de skulle vara bekväma, men nu är några kilon borta och byxorna sitter bra. Jag hittade även en batikfärgad (vit-grå-svart) trikåkjol som jag köpte på Indiska även det förra sommaren, men det märkligaste fyndet var ett par svarta byxor som jag beställde från Ellos, men när? Och varför har jag inte använt dem? Att hitta bortglömda kläder är väl en fördel med att ha dåligt minne, antar jag.   


Fridens.

Av Ewa - 11 maj 2011 10:16

......ångra mig, tro? Det är fortfarande varmt och soligt, men jag väljer att inte promenera idag trots att jag hade planerat det. Måndagens runda känns fortfarande i benen och jag är allmänt tung i kroppen och då är det smartast att vila; promenaden blir sällan njutbar med de förutsättningarna. Jag planerar in en långpromenad på fredag i stället som tydligen kommer att bli molnig och lite svalare och det ska regna till helgen. Kommer jag att ångra att jag inte gick ut idag? Då får jag väl göra det då! Hellre det än att bli dödligt trött bara för att jag inte lyssnar på min kropp!!


Fridens.

Av Ewa - 10 maj 2011 17:10

Det är tisdag idag och då var det som vanligt dax för veckhohandling på Konsum och eftersom det är varmt även idag, så var det premiär för mina Magiska Sandaler från Scholl.     De vansinnigt snygga sandalerna som jag köpte för 2 år sedan och som överraskade mig genom att var så makalöst sköna. Jag erkänner att jag får skavsår på ovansidan, vid "pektån", men med tanke på hur många skor som har misshandlat mina fötter genom åren med både värk och skavsår, så är det problemet en fis i rymden. Det faktum att jag kan gå barfota i dessa sandaler i flera timmar utan att få ont i hela kroppen gör att de bör höjas till skyarna; samma sko-skyar där MBT hör hemma. Till ett par så läckra sandaler hör välskötta fötter, så efter duschen idag, så filade jag hälarna. De var inte alls så nariga som du brukar vara eftersom jag har börjat med att smörja in de med Essex-lotion efter varje dusch. Nu ikväll lackar jag tånaglarna för första gången på många månader. Fina fötter till snygga sandaler! Synd bara att benen är så bleka att de skulle kunna sitta på en döing, men man kan inte få allt.    


Ni som läser min blog regelbundet och troget kommer kanske ihåg vattenkokaren som jag beställde från Tretti.se förra sommaren? OBH Nordicas läckra, röda Chilli-serie. Den var fin och bra och så, men den var för liten. Visst var det slarvigt av mig att inte kolla storleken, men jag var så fokuserad på att få en vattenkokare som var Chilli-röd för att passa ihop med brödrosten (och numera även smörgåsgrillen) att jag blev mindre nogräknad. För att vattnet skulle räcka till vår Höganäs-te-kanna, så var jag tvungen att över-fylla den vilket alltid resulterade i små översvämningar av kokhett vatten. Jag tröttnade och gick tillbaka till den gamla Chilli-röda och har använt den sedan dess trots att locket lossnade helt och hållet. Idag går den gamla Chilli-röda i graven med trasigt lock och något löst som rasslar i den samt att den inte längre säkert stänger av sig när vattnet kokar. Vila i frid, Chilli 1 och tack för lång och trogen tjänst! Efterföljaren blir inte Chilli 2 utan en Silverfärgad sak som oxå är från OBH och när jag beställde den från Tretti.se, så kollade jag hur mycket den rymde och valde bortsåg från färgen . Heat Control Inox heter den och när den är vattenfylld och igång, så lyser vattenmåttet (vid handtaget) alldeles blått. Oooooo.......


Chilli 1 rymde 1,7 liter    

 

Chilli 2 rymmer 1,2 liter

 Heat Control Inox rymmer 1,7 liter och har ett lock som sitter stadigt, inget som rasslar och stänger av sig när vattnet kokar. 

 


Fridens.



  

Av Ewa - 9 maj 2011 18:17

+23 grader! Jag promenerade på eftermidda'n (80 minuter) i väldigt varierande tempo, men det var skönt. Gränsen för att gå hemifrån utan en vattenflaska har jag satt vid  +20, så idag var det vattenpremiär. Det är något skumt med min fina SATS-flaska för vattnet hade en skunkig eftersmak trots att flaskan är ordentligt diskad. Plast är plast och håller sig inte fräscht i evigheter, så det är väl dax att införskaffa en ny vattenflaska helt enkelt. Efter promenaden, så stretchade jag och körde med hantlarna inklusive utbytt övning och jag känner inget i armbågen, men jag har ont igen i vänster handled. Varför får jag ont av hantlar, men inte av maskiner?


Mina känslor inför det varma vädret är onekligen blandade och det har helt och hållet att göra med att jag väger för mycket. Vissa gånger, idag t.ex., så måste jag peppa mig själv för att gå ut utan en döljande jacka. Samtidigt är det ju skönt att slippa alla dessa lager med kläder och det är aldrig fel att få lite färg på armarna. Idag bestämde jag mig för att strunta i att jag är fet; det är så här jag ser ut just nu, men jag jobbar på förändring och om det är någon som stör sig på mitt utseende, så är det den personens problem och h*n kan hoppa och studsa! Det fungerade ganska bra.


Fridens.

Av Ewa - 8 maj 2011 15:13

Nej, det här är inget politiskt inlägg även om jag är vänstervriden utan det handlar om min egen klena vänstra sida av kroppen. Eftersom jag är högerhänt, så är ju den vänstra handen med vidhängande arm helt naturligt svagare. Den har blivit starkare sedan jag började styrketräna, men ligger ändå efter och det märker jag när jag kör med Elins hantlar. Nu har jag fått ont i handleden och i armbågen vilket gör att jag får stryka den axelövning som går ut på att lyfta hanteln vinkelrätt ut från kroppen. Jag har snokat i "Stora boken om styrketräning" och hittat alternativa övningar som jag ska prova i stället. Allt detta i väntan på att SATS-lusten ska infinna sig.


Fridens.

 

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards