Alla inlägg den 15 maj 2011

Av Ewa - 15 maj 2011 14:57

.......hur man gör riktigt gott te i kanna?


1. Värm kannan med riktigt varmt vatten.

   Vår Höganäs-kanna har en sil av metall som jag låter sitta kvar. Om tesilen är

   blöt från början, så sväller tebladen direkt och det blir inte så mycket spill i

   själva teet.

2.  Vattnet ska inte koka! Precis innan vatten kokar, så finns det stora bubblor som är fyllda av syre och det är det syrerika vattnet som bidrar till gott


3. Man brukar räkna med 1 sked te-blad/kopp  +1 sked för kannan.


4. Häll på vattnet och låt sedan teet dra i minst 4 minuter.

 

5. Använd en te-huva, så att även den andra koppen te är riktigt varm.

Det är så det ska göras!    

Jag har ingenting emot att dricka te gjort på te-påse för det är himla smart när man bara vill ha en kopp, men reglerna är dock de samma: syrerikt vatten  +tid att dra (de som tror att de får te genom att doppa en tepåse 5 ggr i varmt vatten......).


Fridens. 

 

Av Ewa - 15 maj 2011 14:29

Ångesten slog till igår tidigt på eftermiddagen. Jag var på väg ut på en promenad för att hålla den i schack, men fick ont i magen av allt jag hade att göra den eftermiddagen (duscha, byta, lakan, fortsätta tvätta och diska) att jag vände i dörren. Jag tog mina Theralen-droppar och sedan duschade jag, gjorde en kanna te som smakade blä och satt och tvingade mig själv att läsa låååååångsamt tills dropparna kickade in och allt lugnade ned sig. När det var dax att äta middag vid halv 18, så var jag trött. Riktigt sovtrött pga ångesten. Det var mest Pär som pratade. Elin var inte med för hon var med sin prins. Jag sa att jag funderade på att se Melodifestivalen i brist på bättre sysselsättning. Medan jag diskade kände jag en enorm hopplöshet. Jag orkade inte umgås med Pär. Jag orkade inte läsa hela dj-a kvällen. Jag hade ingen som helst lust att sitta vid datorn. Jag stod inte ut med tanken att sysselsätta mig själv i 2 vidrigt långa timmar innan sångspektaklet drog igång. Vad göra? Jo, sova! När jag hade diskat färdigt var klockan 19 och då gick jag och lade mig. Jag somnade före 20 och sov till halv 9 i morse dvs drygt 12 timmar. Depression i sig själv är överdjävligt, men ångesten är tredubbelt överdjävligt! Den suger musten ur mig som inget annat kan göra.


Nu sitter jag här, dagen efter och jag mår bättre om än inte bra, men jag har inte behövt de ångest-dämpande dropparna så här långt. För ovanlighetens skull, så har jag inte en susning om varför ångesten slog till just igår, just då. Inte en susning! Inga hemsnickrade teorier. Inga idéer.


Efter frukosten, så åkte Pär och jag till Coop för att handla för kommande veckan. Pär kommer att vara borta större delen av den veckan  + att svärisarna bjuder på middag på onsdag, så ingen annan dag passade speciellt bra. Vi åkte till Coop i stället för Konsum eftersom Konsum kan vara ganska urplockat en söndag förmiddag. Tur och retur inklusive handling på en timme måste vara något av ett rekord.


Efter lunchen tog Pär en springrunda, Elin promenerade och jag ockuperade badrummet med spa-bortskämning: ansiktsmask, rakning, hårtvätt  + inpackning, kroppsskrubb, fotfilning och maximal insmörjning.


Nu ska jag göra mer te och se några avsnitt av "Six feet".


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards