Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

Moralisk överlägsenhet

Av Ewa - 7 maj 2011 15:13

Jag såg en notisrubrikDN.se igår om att en ammande mamma hade förvägrats vin på en restaurang. Idag skrev Erik Helmerson om detta för det hade tydligen varit ämne i ett radioprogram. Dessa människor..... Jag blir så trött! Denna bartender som nekade den ammande mamman, är han perfekt? Är alla dessa moraltanter som har kommenterat det hela perfekta? Om du vill ändra det mänskliga beteendet i stort, så börja med dig själv! Om jag hade suttit på den där restaurangen och noterat det hela, så hade jag förmodligen tänkt att det är ju mindre listigt att dricka alkohol när man ammar, men mamman i fråga är en vuxen människa som förmodligen gör det hon anser är det bästa för sitt barn. Man behöver inte utgå från att hon sitter hemma och pimplar vin hela dagarna medan hon ammar. Sluta vara så fördömande! Hur orkar ni? Går ni fram till rökande småbarnsföräldrar? Hoppar ni på gravida rökande för att påpeka att varje bloss de tar stryper barnets syretillförsel? Attackerar ni tjockisar som ni ser äter hamburgare? När det gäller den ammande mamman, så är det inte barnets hälsa som alla moralpredikanter är så måna om. Icke! Det är kicken av att känna sig moraliskt överlägsen som de är ute efter. Människan är inte mer komplicerad än så. Det här leder in på något jag skrev i går om kuvade hundar. Har jag rätt att gå fram till hundägaren och påpeka att hunden inte mår bra? Jag har inte hund själv, men jag vet en hel del om hur husdjur över huvud taget ska behandlas för att må bra, men det ger mig ändå inte den moraliska rätten att gå fram och påpeka att hundägaren gör fel hur gärna jag än vill. Ta en ordentlig titt på dig själv innan du dömer andra!


Fridens.

 
 
Gröngöling

Gröngöling

7 maj 2011 19:37

Håller med, sådant skulle jag inte lägga mig i.
Har hört från säker läkarkälla att vinet man dricker när man ammar inte är farligt för barnet. Det blir samma alkohol i mjölken som det är i blodet, dvs ungefär samma halt som i filmjölk. Min läkarkompis satt och drack vin när hon ammade. När man är gravid är det nog en annan sak, känner inte till det.

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

8 maj 2011 09:42

Ja, är det inte konstigt vad människor tar sej rätt att sätta sej till doms över andra.
När barnen var små var det en tant som stoppade mej på gatan och gav mej en utskällning över att jag rökte. För om man rökte, då skulle man minsann inte ha rätt till barnbidrag. Jag blev så snopen över fräckheten att jag inte fick ur mej ett endaste ord. Vad hade hon med det att göra?
Dessutom har min egen åsikt om barnbidrag alltid varit att det är fruktansvärt onödigt att rutinmässigt dela ut bidrag till folk som inte behöver vara bidragstagare (inkl. oss själva som gott och väl kunnat vara utan bidrag de senaste 10 åren.)
Människor är allt bra konstiga.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards