Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Sexuell läggning

Av Ewa - 5 maj 2011 16:02

Jag såg ett avsnitt av "Six feet under" idag. Avsnittet inleddes med en scen där en kille med pojkvän tog ut pengar från en bankomat. De blir attackerade av ett gäng varav den ena killen misshandlas till döds. Den enda anledningen var att de var homosexuella. Det dök upp en fråga i min hjärna: hade det bög-rädda gänget överfallit 2 tjejer? Förmodligen inte av den enda, patetiska anledningen att sex mellan 2 kvinnor är läckert medan sex mellan 2 män är onormalt, äckligt och ett hot mot (den ack så bräckliga) Manligheten.


Varför är det så? Kvinnor ger inte intryck av att hotas av homosexualitet på samma sätt som män gör. Kvinnor ser inte sin Kvinnlighet som hotad i motsvarande situation. Varför inte?


Varför tänder män på sex mellan 2 kvinnor medan kvinnor inte tänder på sex mellan 2 män (i alla fall inte så att det tjôtas om det)? Det kan inte ha något att göra med att män skulle tycka mer om sex än vad kvinnor gör för det är ju rent svammel.


I serien "Six feet under", så brottas David väldigt mycket med just det faktum att han är homosexuell. Det har mest med hans religiösa läggning att göra som säger att homosexuella hamnar i helvetet. Han håller sin sexuella läggning dold, så länge det bara går och då ställer jag 2 frågor: varför skäms han för det och varför har en persons sexuella läggning så stor betydelse?  Davids mamma (en spänd sak) gör stor affär av att behöva prata med honom om det. Jag har en dotter och om det skulle ha visat sig att hon föredrog tjejer framför killar, så hade jag absolut blivit förvånad, men inte mer. Jag hade inte sett henne som avvikande eller konstig eller sjuk. Det hade definitivt inte varit ett misslyckande från Pärs och min sida vad gäller uppfostran (jag har förstått att det finns den knäppa inställningen). Hennes sexuella läggning är hennes privatsak och så länge hon är lycklig och mår bra och inte skadar andra, så har jag inte med det att göra!


Min svägerska arbetar inom förskolan/dagis och hon berättade vid ett tillfälle att ett lesbiskt föräldrarpar hade förklarat sig "öppet homosexuella". Jaha. Ska man dunka dem i ryggen och tycka att de är starka? Min första reaktion var en undran varför de över huvud taget berättade det; vad 17 har någon med deras sexuella läggning att göra?? I så fall kan jag förklara mig själv som öppet hetersexuell.


Är homosexualitet en avvikelse? Ja, i den mån att den avviker från naturens grundläggande behov av fortplantning. Tyvärr, så tror jag ju inte att det är "naturens grundläggande behov av fortplantning" som gör att homo-fober misshandlar homosexuella......


Ju mer jag lär känna människan desto mer vill jag ha en hund marsvin.


Fridens.



 
 
Nini

Nini

6 maj 2011 09:08

Jag håller med dig till punkt och pricka.

http://nini.bloggagratis.se

Ewa

6 maj 2011 10:16

Tack!

 
Gröngöling

Gröngöling

6 maj 2011 15:57

Tycker också att det borde vara vars och ens ensak.
Har hört en forskare berätta att hjärnan hos dem som tänder på män ser lite annorlunda ut än hjärnan hos dem som tänder på kvinnor, oavsett kön på den som tänder.
Tror hon sa att ca 10 procent av människorna är homosexuella, ungefär likt i alla samhällen. Och homosexualitet finns bland djur också, på ganska likt sätt och i samma omfattning, sa hon.
Att man reagerar mer på att män avviker tror jag beror på att män ses som "skapelsens krona", de bär upp samhället och då betyder det mer vad de gör och inte gör. Kvinnor kan hålla på lite som de vill, det hotar inte samhällets grundvalar med kärnfamilj och mannen som skyddar kvinnorna.
Tror jag men det kanske låter gammaldags.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

6 maj 2011 16:10

"Skapelsens krona" var fint och det är nog inte orimligt att det är så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards