Direktlänk till inlägg 5 april 2011

DJ-A VETERINÄRER!!

Av Ewa - 5 april 2011 06:36

Ellen är död.

Hon dog strax före 6 i morse.

När jag lade in henne i buren efter gårdagskvällens matning, så var hon - för ett ögonblick - helt lealös och mina värsta aningar besannades: hon hade inte långt kvar.

Jag hade svårt att somna.

Före 6 i morse kom Pär in och sa att Ellen förmodligen skulle komma att lämna oss idag.

Vilken djävla start på dagen!

Efter det kunde jag inte somna om.

När jag kom in i köket, så stod Elsa nära, nära Ellen i buren och då visste jag.

Jag hade förlorat ännu en hjärtegris.....

DJÄVLA VETERINÄRER!!!!

Faktum är att, förutom att Ellen hade ont när hon kissade, så mådde hon PRIMA ända tills veterinären satte in antibiotikan som slog ut hennes mage.

Jag hoppades att Ellen skulle ha en chans eftersom hon inte kom till veterinären pga att hon hade slutat äta, men icke.

Jag mådde skit förra veckan när veterinär-besöket nalkades och gissa om jag kommer att dra mig för att be dem om hjälp igen!


O-fridens.


PS. Jag har mailat Animalen och framfört mina åsikter. Jag behövde det.


Hej.
 
Klockan 6 i morse dog ett av mina marsvin. Den 30 mars var vi hos er med Ellen, som hon hette, därför att hon hade ont när hon kissade, men i övrigt mådde hon prima. Veterinären undersökte henne och röntgade henne och kom fram till att det var urinvägsinfektion; möjligen en ytterst liten urinsten. Ellen fick antibiotika, en 5-dagarskur. Dagen efter märkte jag att hon mådde bättre för hon hade inte längre ont. På lördagen slutade hon äta. Vi började stöd-mata henne med Critical Care och på måndagen, igår, så skaffade vi även FibrePlex. Det hjälpte inte och i morse dog hon alltså.
 
Förutom sorgen, så är jag djupt besviken. Veterinärer verkar över huvud taget inte kunna tillräckligt om marsvin. Varför fick vi ingen förvarning om att Ellens mage kunde slås ut av antibiotikakuren? Varför fick vi inte rådet att börja med FibrePlex samtidigt med antibiotikan?
 
Egentligen skulle jag vilja ha tillbaka de dryga 2000 kr som detta har kostat oss, men det är väl inte möjligt utan en massa byråkratiskt krångel. Jag har svårt att tro att jag kommer att anlita Animalen i fortsättningen.
 
Vänligen
Ewa
 
 
Åsa-Maria

Åsa-Maria

5 april 2011 08:33

Usch nej va tråkigt...men så bra att du skrev brevet tycker jag, veterinärer överlag skulle behöva bli bättre på smådjur, men det verkar ibland som att de inte bryr sig när det kommer till småttingar...vet hur det känns, har med haft marsvin.

Skickar en stöttarkram.

http://www.poppikock.blogspot.com

Ewa

5 april 2011 16:39

Tack!

 
sussi

sussi

5 april 2011 09:22



Beklagar din förlust förstår din frustration. Bra skrivet brev!

http://fritidsforskare.wordpress.com

Ewa

5 april 2011 16:40

Tack!

 
Gröngöling

Gröngöling

5 april 2011 14:25

Åh nej! Jag förstod inte att det var så illa.
Hemskt att det kan gå så fort!
Hoppas du får svar.
Jättemånga kramar från mig och Hubbe.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

5 april 2011 16:40

Tack ska ni ha!

 
Nini

Nini

5 april 2011 16:31

Stor varm kram

http://nini.bloggagratis.se

Ewa

5 april 2011 16:39

Tack!

 
Sophie

Sophie

5 april 2011 17:16

Usch så tråkigt och sorgligt. :-( Vad var det för antibiotika som Ellen fick? Jag hoppas att det åtminstone var någon av de sorter som marsvin normalt sett tål, annars är det riktigt dåligt. Jag har också haft en gris som blev dålig av en antibiotikakur (Baytril), hon fick diarré och slutade äta men jag lyckades som tur var rädda henne med nöd och näppe. Så sorgligt att du förlorat dina två favoriter på relativt kort tid. :-(

Sov i ro fina Ellen!

http://www.luneas.se

Ewa

5 april 2011 17:27

Tack! Baytril här oxå. Jag vågar inte utnämna någon ny Hjärtegris.....

 
Nannis

Nannis

5 april 2011 17:47

Å nej! Vad fruktansvärt tråkigt att hon inte klarade sig... lilla Ellen ;-(

Varma, långa kramar till dig, fina Ewa. Tänker på dig!!!

http://nannis.blogg.se

Ewa

5 april 2011 20:34

Tack!

 
Annie

Annie

5 april 2011 18:53

Sötaste Ewa. Jag saknar ord. Fina Fina Karam-Ellen <3

Kramar i massor.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

5 april 2011 20:34

Tack!

 
Marianne

Marianne

9 april 2011 01:38

Så tråkigt, jag känner verkligen med er nu. Sänder massor av tröstekramar. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Ewa

9 april 2011 09:54

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards